Řidičský průkaz b1 nám umožňuje řídit různé druhy vozidel. Jedinou cestou k získání tohoto typu řidičáku je úspěšné absolvování autoškoly se závěrečnou praktickou, teoretickou a technickou zkouškou. Právě tam nás naučí, jak správně řídit čtyřkolku v souladu s předpisy silničního provozu. Po úspěšném absolvování autoškoly nám bude udělen řidičský průkaz b1 v podobě malé plastové karty. V tomto článku si řekneme, jak získat řidičský průkaz b1, jaké podmínky musíme splňovat a co všechno toto oprávnění zahrnuje.
Řidičský průkaz B1: Náležitosti a formát
Řidičský průkaz b1 je obvykle vystaven v místě našeho bydliště a musí splňovat pravidla Evropské unie. Průkaz se vydává na 10 let a po vypršení jeho platnosti je možné si zdarma zažádat o jeho obnovení. Řidičský průkaz má stejný formát jako klasická občanka. Na přední straně najdeme jméno, datum narození, bydliště držitele a samozřejmě jeho fotografii a podpis. Všechna platná řidičská oprávnění jsou pak uvedena na zadní straně.
Jak a kde získat řidičský průkaz skupiny B1
Pokud chceme jezdit na čtyřkolce, nejprve musíme absolvovat odborný kurz pod dohledem instruktora. Řidičský průkaz b1 dnes nabízí v podstatě každá autoškola. Pokud splníme podmínku zdravotní způsobilosti a věkovou hranici 17 let, v přihlášení nám nic nebrání. Cena kurzu není malá, ale naštěstí dnes většina škol nabízí možnost splátek. Instruktoři jsou experti s dlouholetou praxí, není tedy třeba se bát, pokud sedíme na čtyřkolce poprvé. V ceně výcviku je i zapůjčení stroje, což je samozřejmě velké výhoda. Běžná délka výuky vždy závisí na skupině řidičského oprávnění, o kterou usilujeme. Většinou je ale jedná o minimálně tři týdny jízd, případně dva expres týdny za příplatek. V rámci skupiny B rozlišujeme podskupinu B1, což je oprávnění, do kterého spadá řízení čtyřkolových a tříkolových motorových vozidel s výkonem maximálně 15 kW a maximální hmotností 400 kg. Tyto vozy smíme řídit již od 17 let. Skupina B pak označuje všechny osobní vozy s maximální hmotností 3500 kg, které jsou určené pro maximálně osm pasažérů. K vozům smí být navíc připojeno malé přípojné vozidlo. Jestliže vlastníme řidičský průkaz skupiny B, znamená to, že jsme automaticky oprávněni řídit například i mopedy a lehké motorky s automatickou převodovkou. Poslední podskupinou je B+E, která nás opravňuje k řízení jízdní soupravy s přípojným vozidlem od 750 kg do 3500 kg. Výcvik oprávnění skupiny B1 trvá zhruba 30 hodin praxe a dalších 30 hodin teorie, přičemž jedna vyučovací hodina trvá 45 minut. Jízdy si můžeme v autoškole rozvrhnout podle našeho individuálního plánu, což ocení především pracující. Součástí tréninku je teoretická výuka předpisů, údržby a první pomoci. Závěrečná zkouška by měla prověřit, že jsme schopni auto ovládat v silničním provozu a že neohrožujeme okolí. Při praktické zkoušce je přítomen instruktor a zkoušející, který sleduje, zda zkouška probíhá podle předpisů. Jestliže zkouškou napoprvé neprojdeme, není to problém, máme totiž další pokusy. Cena výcviku se za poslední léta z důvodu zdražení paliva zvýšila, proto je třeba počítat s vyššími náklady.