V autoškole nás naučí, jak správně řídit vůz v souladu s pravidly silničního provozu. Po úspěšném zakončení autoškoly nám bude udělena kartička řidičského průkazu. Základními skupinami jsou skupiny A, B, C a D, tedy oprávnění k řízení motorky, osobních automobilů, nákladních vozů a autobusů. Asi nejčastějším typem řidičského oprávnění, který běžný český řidič vlastní, je řidičák skupiny B. S vyššími skupinami typu C a D se většinou setkáváme pouze v případě, že je vlastník řidič profesionál. Řidičák se běžně vydává na dobu 10 let a po uplynutí této doby je možné si bezplatně zažádat o nový. Co když se ale chystám do zahraničí a chci si tam v půjčovně půjčit auto? Potřebuji na to speciální průkaz? To si povíme v tomto článku. Řekneme si vše od získání řidičáku, přes jeho vydání, až po vypršení platnosti.
Jak získat řidičské oprávnění?
Autoškola, autoškola a zase ta autoškola. Je jich v současné době nepřeberné množství a najdeme je vetšinou v každém městě po celé České republice. Rozsah výuky vždy závisí na skupině řidičského oprávnění, o kterou máme zájem. Nejvíce vytížené jsou u nás kurzy skupiny B, tedy na osobní auta. Výuka tohoto oprávnění trvá v rozmezí 25 až 30 vyučovacích hodin. Praktické jízdy si můžeme v autoškole rozvrhnout dle našich časových možností, což je skvělé obzvláště tehdy, pokud jsme zaměstnaní. Nakonec je nutno složit zkoušku z teorie a praxe. Při této zkoušce musí být přítomen instruktor a inspektor, který sleduje, jak nám řízení za volantem jde. Stres není třeba, závěrečný test nebo jeho část je možno v případě neúspěchu dvakrát opakovat. Instruktoři jsou experti s dlouholetou praxí, jsme tedy v dobrých rukou. V ceně výcviku je i zapůjčení vozu, což je výhodou, pokud ještě nemáme k dispozici vlastní vůz. Běžný rozsah výuky činí až dva měsíce, možná je i expresní výuka za příplatek, jestliže na řidičák spěcháme. Do skupiny B patří všechny osobní vozy s hmotností do 3500 kg, které jsou určeny pro převoz maximálně osmi lidí. K vozům smí být navíc připojeno malé přípojné vozidlo. V rámci skupiny B rozlišujeme více podskupin, a to podskupinu B1, do které patří řízení čtyřkolek a tříkolek s maximálním výkonem 15 kW a maximální hmotností 400 kg, tyto motorové vozy máme povoleno řídit již od 17 let. Pokud máme řidičský průkaz skupiny B, znamená to, že jsme automaticky oprávněni řídit například i mopedy a lehké motorky s automatickou převodovkou. Jak praktické! Další podskupinou je BE. S touto skupinou můžeme řídit jízdní soupravy s přívěsem od 750 kg do 3500 kg. Výcvik tohoto oprávnění trvá zhruba 12 hodin jízd, tedy mnohem méně než je tomu u osobních vozů, samozřejmě nechybí ani výuka teorie. I zde je možnost si jízdy naplánovat podle našeho individuálního rozvrhu, což mnoho řidičů jistě ocení. Součástí výcviku je i povinná výuka předpisů, údržby a zdravovědy. Závěrečná zkouška pak prověří, zda jsme schopni auto ovládat v silničním provozu i s přívěsem. Řidičský průkaz bude potřeba i v případě, že chceme jezdit na motorce. K řízení motorky nás opravňuje řidičský průkaz skupiny A. V rámci skupiny A rozlišujeme také hned několik podskupin, jako například skupinu AM, neboli oprávnění k řízení městských mopedů s maximální rychlostí 50 km/h, na kterých smíme jezdit už od 15 let. Další podskupinou A jsou lehké motorky skupiny A1, které můžeme řídit od 16 let. Skupina A2 pak zahrnuje výkonnější třídu silnějších motocyklů, které jsou povoleny řidičům od 18 let. Skupina A pak označuje všechny motocykly s výkonem vyšším než 35 kW či tříkolová motorová vozidla. Pro absolvování tohoto kurzu ovšem musíme byt starší 24 let. Praktický výcvik řidičského oprávnění skupiny A trvá minimálně 20 jízdních hodin. Se skupinami typu C a D se setkáváme pouze v případě, že je řidič potřebuje v profesním životě. Řidičák skupiny C nám umožňuje řídit nákladní automobily, které jsou určeny k převozu zboží. Se skupinou D zase smíme řídit autobusy. V dnešní době firmy nabízejí svým pracovníkům kurz skupiny C či D v rámci zaučení. O některá místa, jako je například řidič profesionál, není dnes totiž takový zájem, proto musí firmy lákat budoucí zaměstnance jinou cestou. Jako u všech skupin je na závěr třeba složit zkoušku ze všech tří částí.
Co musí splňovat mezinárodní řidičské oprávnění
V České republice je možnost zažádat si o speciální mezinárodní řidičský průkaz. To využijí především řidiči, kteří cestují mimo Evropskou unii a plánují si tam půjčit auto. V některých zemích bude stačit klasický evropský řidičák, není ovšem dobré na to spoléhat, a už vůbec ne třeba v USA, kde jsou známí svou důsledností a přísnějšími pravidly. Zažádat si o něj není žádná věda. Vše, co budeme potřebovat, je vyplněný formulář, občanský průkaz, řidičský průkaz a fotografie. V současné době je stále nutné na úřad přinést vlastní papírovou průkazovou fotografii v černobílém nebo barevném provedení o standardních rozměrech 34 x 45 mm. V brzké době se ale plánuje velká digitalizace fotografií. Na úřadě si nás tak v budoucnu budou na řidičák fotit sami, tak jako se to dnes už běžně dělá u občanek a pasů, případně bude možno použít foto z databáze. Tento druh řidičského oprávnění se bohužel nevydává zdarma, ale za správní poplatek ve výši 50 korun. Mezinárodní řidičský průkaz se vydává na jeden rok a můžeme si o něj zažádat na každém obecním úřadě s rozšířenou působností. Vydává se ve většině případech na počkání.
Co dělat při ztrátě řidičského průkazu
Pravidla výměny řidičského oprávnění jsou víc než jednoduchá. Jestliže si všimneme, že se blíží doba vypršení řidičského průkazu, navštívíme co nejdříve obecní úřad. O nový průkaz si tam můžeme zdarma zažádat nejdříve tři měsíce před jeho expirací. Samotná výměna pak trvá v průměru pět dní ode dne zažádání, ve větších okrscích ale až dva týdny. Pokud se přestěhujeme do cizí země nebo průkaz ztratíme či nám ho odcizí nebo se poničí, i v tomto případě jsme povinni zažádat si v místě bydliště o jeho náhradu.