Pro nové řidiče je velmi důležité se s těmito kontrolkami dobře seznámit a hlavně jim dobře porozumět. Některé kontrolky jednoduše signalizují změnu v jízdě, jiné nám však mohou hlásit, že vůz nemá například dostatek pohonných hmot. Existují také bezpečnostní kontrolky, které nás upozorňují na hrozící nebezpečí v rámci jízdy nebo na nedostatečné zabezpečení uvnitř vozu, například pokud nemá některý z pasažérů zajištěný bezpečnostní pás.
V tomto článku se postupně podíváme na ty nejdůležitější kontrolky, které můžeme na palubní desce najít, a řekneme si něco nejen o systémech jako takových, ale také o tom, co nám tato kontrolka dává najevo.
ABS: Aktivní bezpečnost vozidla
Kontrolka ABS je vázaná k funkci samotného systému ABS. Tento systém nám je velkou pomocí během samotné jízdy, a to zejména v kritických momentech, kterým může být ztráta kontroly nad vozem. Hlavní funkcí tohoto systému je poté zabránění zablokování kola během brzdění. Díky tomuto systému i v kritických situacích získáme mnohem větší kontrolu a stabilitu nad naším vozidlem. Systém ABS je dnes většinou obsažen již v základní výbavě. Principem tohoto systému jsou senzory, které neustále porovnávají referenční rychlost vozidla, tedy aktuální zrychlení, skluz, ale také zpomalení. To poté automaticky reguluje.
Pokud se nám svítí kontrolka ABS, znamená to, že náš systém brzdící systém vykazuje nějakou chybu. To neznamená, že by byl celý brzdící systém ochromen, avšak vedlejší a doplňkové funkce, které systém ABS dodává, budou nedostupné. Tato kontrolka se v praxi rozsvítí po nastartování motoru a poté se automaticky vypne. Kontrolku je proto dobré sledovat při startování, díky čemuž máte kontrolu funkčnosti tohoto systému. Pokud se kontrolka rozsvítí, doporučujeme vyhledat pomoc v servise, který tento důležitý bezpečnostní systém zkontroluje.
Kontrolka oleje: Okamžité vypnutí motoru
Další, tentokrát jasně červenou, kontrolkou je varování nízkého tlaku motorového oleje. Pokud se tato kontrolka rozsvítí, rozhodně se nepokoušejte někam dojet do chvíle, než problém nějakým způsobem vyřešíte dolitím jakéhokoliv motorového oleje. V takovém případě je rozhodně nutné dolít olej, který je přímo určen pro vaše auto, a je tedy nutností jej vždy mít po ruce. Před samotným dolitím zkontrolujte, zda je oleje v nádrži opravdu málo. Varování, že se blížíte nízké hladině oleje, je doprovázenou oranžovou barvou této stejné kontrolky. Ta vás informuje, že je olej nutné dolít, po nějaké době kontrolka zhasíná, avšak za dalších 100 km jízdy ji opět aktivuje. Další režim této oranžové kontrolky je také její blikání. V tomto případě vám kontrolka dává najevo, že je vadný samotný snímač hladiny oleje, s tímto problémem je již nutné navštívit servis.
Ale zpět k červené kontrolce. Pokud tedy máme olej, je nutné vypnout motor a počkat zhruba deset minut, než měrkou zkontrolujete jeho hladinu. Pokud je nízká a máte správný olej, stačí je jednoduše dolít. Nemusíte se bát toho, že budete lít studený olej do horkého motoru, zde se nestane nic špatného, ačkoliv to mnoho lidí tvrdí. V případě, že nemáte u sebe správný olej, rozhodně nedoplňujte stávající olej jiným druhem, to by byla chyba. Pokud kontrolka stále svítí a vy máte oleje dostatek, nevydávejte se v žádném případě na cestu, to by mohlo vážně poškodit váš motor. V takovém případě je nutné zavolat servis. Stejně musíte postupovat i v případě, že olej nemáte, protože znovu nastartovat vůz by opět mohlo být pro motor zničující.
Kontrolka brzd: Nutná obezřetnost
Kontrolka brzd je pro nás sice velmi důležitá, avšak v některých momentech řidiči zcela zbytečně panikaří a bojí se jet dál. Pokud se nám tato červená kontrolka ve formě červeného vykřičníku rozsvítí, poté jako první zkontrolujte, zda není zatažená nebo neúplně povolená ruční brzda. Toto je poměrně banální důvod k jejímu rozsvícení, ale pro vaši bezpečnost i bezpečnost řidičů a chodců kolem vás na tyto skutečnosti kontrolka reaguje. V takovém případě stačí jednoduše dát brzdy do správné polohy a můžete dál pokračovat v jízdě.
Druhá signalizace se již takto jednoduše nevyřeší. Jakmile tato kontrolka začne blikat (v takovém případě je doprovázena také pípáním), pak se jedná o závažnější problém. V takové situaci se může ohlásit zároveň i kontrolka ABS, a v takovém případě je nutné okamžitě zastavit. Jakmile zastavíte, je důležité zkontrolovat hladinu brzdové kapaliny, která nám může o problému a jeho řešení prozradit více. Pokud máme této kapaliny dostatek, je možné znovu nastartovat a okamžitě se rozjet k nejbližšímu servisu. Doporučujeme jet opravdu pomalu a opatrně, jelikož funkce brzd může slábnout. Pokud je kapalina blízko označení „min“, poté je nutné zavolat servis rovnou. Takováto jízda by mohla být velmi nebezpečná. Tento problém lze vyřešit také dolitím brzdové kapaliny.
Kontrolka motoru: Závada řídící jednotky
Kontrolka motoru svítí oranžovým světlem, což nám dává najevo, že se nemusí hned jednat o nebezpečný a závadný problém. V některých případech je problémem například nekvalitní palivo (třeba pokud použijete jiné palivo, než jaké doporučuje výrobce vozidla). Je-li to váš případ, ihned po nastartování kontrolka zhasne a vy můžete následně pokračovat v jízdě.
Horším případem je, pokud začne tato kontrolka s ikonou motoru blikat. V takovém případě se může jednat o celé spektrum problémů, může se například jednat o poškození katalyzátoru. V takovém případě může váš vůz ztratit výkon.
Servořízení: Pokračujte v jízdě
Kontrolka servořízení se nám může objevit ve dvou barvách, a tedy i dvou stupních – oranžovém a červeném. V případě oranžové barvy je v našem voze snížen účinek našeho posilovače. Pokud se rozsvítí červeně, je posilovač zcela ztracen. I v tomto případě můžeme jet dál, ačkoliv nejlépe do nejbližšího servisu. V případě červené kontrolky pro nás bude práce s volantem podstatně náročnější.
Rozsvícení jakékoliv kontrolky ve vašem autě byste rozhodně neměli podceňovat nebo dokonce ignorovat. Značí totiž, že je s vozem něco v nepořádku. V takových případech je nejlepší dojet do servisu, a v některých případech okamžitě vypnout motor, aby nedošlo k jeho poškození. U většiny kontrolek platí dva stupně, oranžová (varující) a červená (výstražná). Jakmile začnou naše kontrolky blikat a ještě ke všemu pípat, pak se již může jednat o závažný problém a nejlepším řešením je vůz zastavit a zkontrolovat danou část, nebo rovnou kontaktovat servis.