Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Výměna chladicí kapaliny

Kromě motorového nebo převodového oleje je třeba pravidelně kontrolovat a měnit také chladicí kapalinu. Ta je neméně důležitá, neboť ochlazuje motor a předchází jeho korodování. Proto je dobré kapalinu pravidelně měnit a tento úkon nepodcenit.

Jaký druh chladicí kapaliny zvolit najdeme buď v přiloženém servisním manuálu či na obale samotné kapaliny. Jistě nám také rádi poradí v servise. Chladící kapalina má obvykle modré zabarvení a často se ředí destilovanou vodou. Kolik kapaliny je třeba doplnit zjistíme snadno podle rysky vyznačené na nádrži. Pojďme si tedy detailně říct, jak výměna chladící kapaliny, motorového oleje a oleje v převodovce probíhá.

Výměna chladicí kapaliny: Jak na to

Nejprve se ujistíme, že je vůz a motor chladný. Pomalu otevřeme víčko nádrže a kapalinu vypustíme do předem připravené nádoby pomocí spodního ventilku. Jelikož se jedná o téměř osm litrů kapaliny, je třeba tomu přizpůsobit také velikost nádoby. Před nalitím čisté chladící kapaliny je třeba nádrž důkladně vypláchnout od možných usazenin a nečistot. Pak je čas na naplnění novou kapalinou. Výměna chladící kapaliny se doporučuje provádět zhruba každé dva roky. Pokud ovšem při kontrole zjistíme problém či častý únik kapaliny, je na místě navštívit odborníka.

Výměna motorového oleje

Motorový olej je taktéž nezbytností pro správný chod a funkci vozu. Funguje na principu maziva, zároveň motor těsní a chladí a v neposlední řadě má funkci antikorozní. Ať už máme ve voze motorový olej syntetický, minerální nebo polosyntetický, aby motor šlapal jak má, je nutné olej pravidelně měnit. Frekvence výměny motorového oleje závisí především na podmínkách, ve kterých auto jezdí, a na druhu paliva, které používáme. Pokud jezdíme denně spíše krátké vzdálenosti a motor se nestihne dostatečně zahřát, měli bychom olej měnit častěji a nepřekročit hranici 20 tisíc kilometrů. Motorových olejů je v nabídce celá řada, a tak bychom se neměli nechat napálit. V autoservisech často zkouší nabízet speciální oleje obsahující „unikátní“ složku, která údajně zajistí delší životnost oleje. To ovšem nemusí být tak úplně pravdou. Vyplatí se řídit se pověstí výrobce, viskozitou a výkonovou specifikací motorového oleje. Podle toho poznáme, zda je olej dostatečně kvalitní. V současné době výrobci instalují do vozů kontrolku, která signalizuje, zda už je čas na výměnu oleje či ne. Velmi chytré zařízení, které ocení nejeden řidič.

Výměna převodového oleje

Stejně jako motor, i převodovka potřebuje občas promazat, aby co nejdéle správně pracovala bez jakýchkoli větších technických závad, je nutné tedy i v ní pravidelně měnit olej. Doporučený interval výměny se liší od výrobce k výrobci, ovšem obecně platí, že bychom olej měli měnit spíše častěji a nepřekročit hranici 60 tisíc kilometrů. Chceme-li zkontrolovat množství oleje v převodovce, měli bychom vůz postavit na vodorovnou plochu. Kontrole by mělo předcházet krátké odstavení vozu. Hladina oleje se dá důkladně zkontrolovat pouze za předpokladu, že je vůz v klidu. Naopak u výměny oleje je vhodné vůz zahřát. Výměna a kontrola oleje se provádí pomocí nalévací zátky na převodovce. Do zátky vložíme měrku. Pokud je hladina níž než 5 mm pod okrajem, olej se třeba doplnit. Při výměně oleje je nutné odšroubovat vypouštěcí zátku a nechat starý olej vytéct ven do poslední kapky.

Sdílet

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně