K tomu, aby se systém aktivoval, je zpravidla potřeba, aby byl motor zahřátý na provozní teplotu. Pokud se zahřátým motorem přijedete na křižovatku a zastavíte na červenou, motor se automaticky po vyřazení rychlosti vypne. Když se chystáte odjet z křižovatky, sešlápnete spojku a v tu chvíli motor opět naskočí. Zařadíte rychlostní stupeň a jedete dál.
Vozy vybavené systémem start-stop disponují silnějším startérem, který zrychluje proces startování motoru, a autobaterií s větší kapacitou, která je schopná utáhnout všechny elektrické okruhy po dobu vypnutého motoru. Přesto frekventované vypínání a startování motoru může mít neblahý vliv na autobaterii, startér i motor samotný. Při vypínání a startování motoru se přes klikovou hřídel roztáčí olejové čerpadlo a dochází ke snížení tlaku v olejové soustavě. Důsledkem je vyšší tření pohyblivých částí motoru. Dle zdrojů z automobilového průmyslu absolvuje standardní motor bez systému start-stop zhruba 50 tisíc nastartování nebo vypnutí motoru. U vozidel se systémem start-stop je toto číslo až desetinásobné.
Proč se start-stop používá?
Myšlenka systému start-stop se objevila už v sedmdesátých letech dvacátého století, ale k jeho uvedení do sériové produkce nedošlo. V osmdesátých letech se systém objevil u automobilu Fiat Regata. V devadesátých letech se systém poprvé objevil u Volkswagenu. Popudem pro masové zavedení systému start-stop bylo měření NEDC, které sleduje množství nahromaděných uhlíkových sloučenin při laboratorním provozu automobilů. Součástí zkoušky je také asi minutové stání vozidla na místě, jež má simulovat stání v koloně. Výrobci si správně spočítali, že jim star-stop přinese v tomto měření cenné body.
Systémem start-stop jsou dnes vybaveny téměř všechny nové automobily. Některým řidičům pomůže ušetřit emise a náklady na pohonné hmoty. Jiným ale naopak nepřinese nic. Vše záleží na stylu jízdy každého jednotlivce. Je tedy s podivem, že start-stop systém je dodáván i do modelů, které rozhodně nejsou určeny do ulic centra města. Pokud nechcete systém start-stop používat, je potřeba ho vypnout před každou jízdou.
Start-stop systém s rekuperací
Alternativní cestou, jak snížit spotřebu a emise automobilů je využívání rekuperace energie. S tím, jak se snižují možnosti dalších mechanických úprav motorů, se výrobci uchylují k úpravám vedlejších součástí automobilů. Jednou z možných cest je omezení zatížení alternátoru, který dobíjí autobaterii. Alternátor by měl být využíván jen tehdy, když má automobil energie nazbyt, zejména při brzdění motorem. Přebytečná kinetická energie jedoucího vozidla může být přeměněna na energii elektrickou, která je využita k dobití autobaterie. Tato technologie je známá již z hybridních vozidel. U těch se ale energie získaná rekuperací využívá přímo k pohonu automobilu. Využití rekuperace k dobíjení akumulátoru je relativně jednoduché řešení, které zejména v kombinaci se systémem start-stop může přinést kýžené ovoce v podobě nižší spotřeby paliva.