Jak funguje motor s vnějším spalováním? S tímto typem motoru se setkáváme především u parních strojů, jelikož spalování paliva probíhá mimo motor. Naopak je tomu u spalovacího motoru s vnitřním spalováním, kde se spaluje palivo přímo v prostoru motoru. Tento spalovací motor využívá většina dopravních prostředků. Má ale i své nevýhody v podobě emisí a vyššího znečištění životního prostředí. Tento spalovací motor dále dělíme na pístový a reakční. Dělení dle používaného paliva na zážehové a vznětové motory je nám všem dobře známo. Pro správný chod motoru je třeba pravidelně doplňovat motorový olej. Zde si řekneme, jak probíhá výměna motorového oleje a jaký je ten nejlepší motorový olej na trhu. Zároveň si vysvětlíme význam značek na motorovém oleji. Do motoru totiž nemůžeme najít jen tak něco, vše má svá pravidla.
Druhy motorového oleje
Koupě nového motorového oleje se může zdát příliš komplikovaná. Na obalech olejů totiž najdeme všemožná označení, písmena a čísla bez vysvětlivek. Kvalitní motorový olej je ovšem pro správný chod a funkčnost motoru velice důležitý, proto bychom se měli o těchto označeních kvality dostatečně informovat předtím, než olej koupíme a vyměníme. Pravidelná a včasná výměna motorového oleje zajistí zvýšení jeho chladící, těsnící a antikorozní funkce, a tím pádem i prevenci možných technických závad. Není tedy na místě výměnu oleje podcenit a brát složení motorového oleje na lehkou váhu.
Označení kvality
Většina automobilek dává k modelu vozu i praktický manuál, ve kterém jsou vyjmenované doporučované parametry oleje. Jako první nás bude zajímat třída viskozity na stupnici SAE, která obsahuje celkem 12 tříd a dělí oleje dle jejich vlastností a podle toho, do jakého počasí jsou vhodné. Existuje univerzální viskozita? Viskozita do nízkých i vysokých teplot je například třída 5W-50. Jako další nás bude zajímat výkonnostní parametr z písmen A,B,C a číslic 1 až 5. Tato kombinace označuje typ paliva. Specifikace má každá automobilka jiné. Podle těchto kritérií poznáme, zda je olej dostatečně kvalitní. Jakmile víme, jaký motorový olej do auta je pro motor nejvhodnější, navštívíme nejbližší servis nebo čerpací stanici.
Interval výměny oleje
Zásadní je hlídat interval výměny oleje ve spalovacím motoru, který závisí především na jízdních podmínkách vozu a druhu paliva. Pokud jezdíme denně spíše krátké vzdálenosti ve městě a motor se nestihne dostatečně zahřát, měli bychom olej měnit častěji a nepřekročit hranici 20 tisíc kilometrů. Někteří výrobci doporučují olej měnit dokonce až po 30 tisících km, což jiní naopak vyvrací. U naftových motorů se doporučuje olej měnit již při maximálně 15 tisících km, kdy končí účinnost aditiv, která motor čistí. V naftě se poté začnou usazovat saze a čistota a funkčnost motoru tak klesají a s nimi se zvyšuje možnost technických defektů na voze.
Než olej vyměníme
Při výměně oleje je vhodné zároveň vypláchnout i vnitřek motoru od usazenin a nečistot. Nový olej tak půjde rovnou do čistého prostoru motoru a nedojde tak ke znečištění hned po výměně oleje. V dnešní době se na trhu objevuje velké množství čističů motoru vhodných na proplach naftových a benzínových jednotek. Tyto prostředky jsou velmi silné a pomohou nám odstranit špínu a usazeniny v motoru. Navíc snižují emise a zvyšují výkon vozu.
Kvalita motorových olejů
Motorových olejů je v nabídce celá řada, a tak bychom měli výběr dobře zvážit. V autoservisech často narazíme na speciální long life oleje, obsahující „unikátní“ složku, která údajně zajistí delší životnost oleje. Vedle značky by nás měla zajímat i viskozita a výkonová specifikace motorového oleje. Podle toho poznáme, zda je olej dostatečně kvalitní. V současné době výrobci čím dál častěji instalují do vozů kontrolku, která signalizuje, zda už je čas na výměnu oleje či ne. Velmi chytrá věcička.
Jak mýt motor
Na mytí motoru existují všelijaké názory. Měl by se motor skutečně udržovat v čistotě nebo vůbec není nutné ho čistit? Jakou metodu je nejlepší zvolit? Jak vyčistit motor auta, aby vypadal zase jako nový, si hned povíme.
Tlakový čistič: Pomocník číslo jedna?
Mnoho řidičů používá na čištění motoru takzvanou wapku, což je tlakový čistič, který za pomoci vody vyčistí celý prostor motoru. Tento způsob se ovšem tak úplně nedoporučuje, jelikož voda dokáže v motoru nadělat pořádnou neplechu a dokonce zapříčinit korozi nebo špatné nastartování motoru. Použití tlakového čističe je tedy krajně nevhodné, přesto ho spousta řidičů běžně využívá.
Mytí motoru krok za krokem, snadno a rychle
Nejprve je dobré motorový prostor vysát vysavačem, odstraní se tak všechny hrubé nečistoty na povrchu. Jestliže se rozhodneme pro mytí motoru svépomocí, pak je nutné koupit silný, profesionální přípravek na odmaštění motoru, který ale není příliš agresivní. Nejprve je nutné motorový prostor navlhčit trochou vody. Dáváme si pozor, aby byl motor před aplikací vody studený. Otevřeme kapotu a pokropíme motor mírným proudem vody a necháme chvíli působit. To z důvodu, aby nebyl motor před aplikací úplně suchý. Rozhodně to ale s vodou nepřeháníme.
Čistič motoru
Dále přichází na řadu samotný čistič motoru. Nastříkáme prostředek na kapotu a jemně čistíme kartáčem. Pak následuje mytí samotného motoru, i tam postupujeme podobně a jemně roztíráme čistič po motoru. Nakonec smyjeme mírným proudem vody. Než se aplikuje voda, doporučuje se vyndat ven z vozu baterii nebo ji alespoň přikrýt igelitem. Trocha vody autu nevadí, ovšem za žádných okolností by se neměla dostat dovnitř. Pokud se rozhodneme vyčistit motor i zevnitř, pak je možné propláchnout spalovací motor přímo naftou. Někteří řidiči na tento způsob nedají dopustit a praktikující tuto metodu odjakživa. Nafta údajně spalovací motor vyčistí důkladně od všech usazenin.
Finální vysušení motoru
Posledním krokem je vysušení motoru a kapoty suchým hadříkem z mikrovlákna. Jako poslední krok kapotu navoskujeme, což zlepšuje její izolaci. Motor vozu bude zase zářit jako nový. Jde o velmi pečlivou práci, je dobré si na tento úkon vyhranit dost času.