Ten závisí na mnoha faktorech, jako je velikost vozu, jeho váha, pohon a zátěž. Pojďme si vysvětlit, jak je možné tlak v pneumatikách sledovat a pravidelně kontrolovat.
Doporučený tlak v pneumatikách
Jak už bylo řečeno, tlak v pneumatikách závisí na modelu vozu. U většiny osobáků se ovšem považuje hodnota 2,3 bar jako standardní tlak pneumatik. Kde ale najdu přesnou hodnotu? Asi nejsnazší bude brouzdat na internetu a vyhledat si přesnou hodnotu vozu tam. Tlak v barech je ale možné najít i ve voze, většinou natištěn na dveřích nebo u nádrže. Tento údaj by měl být zároveň uveden v příručce, kterou bychom měli dostat k vozu. Možná nejspolehlivější bude si vyhledat internetové stránky výrobce vozu, kde by měl být tlak přehledně uveden.
Jak často je nutné provádět sledování tlaku v pneumatikách?
Ideální je kontrola tlaku v pneu každé dva týdny, například po doplnění nádrže. Nestačí se ovšem na kola jen zběžně podívat. Na benzínkách k tomuto účelu slouží speciální kompresory, díky kterým máme možnost zjistit přesnou hladinu tlaku v pneu. V mnoha vozech je v současné době zabudovaný senzor tlaku v pneumatikách, který nás pravidelně informuje o jeho hladině a rozsvítí se, pokud není něco v pořádku. Proč se musí tlak v pneumatikách sledovat? Špatná hladina tlaku v pneu, tedy podhuštěná pneumatika se rychle opotřebuje. Zároveň se nám nepojede dobře, podhuštěním pneumatiky se totiž snižuje její přilnavost a zvyšuje se spotřeba paliva. Musíme mít na paměti, že doporučená hladina tlaku v pneumatikách se mění v závislosti na teplotě, v létě tedy bude tato hodnota jiná nežli v zimě. Pokud si chceme být jisti, že máme pneumatiky nahuštěné správně, není nic jednoduššího, než si do auta nainstalovat systém sledování tlaku v pneumatikách neboli senzor tlaku v pneumatikách. Senzor tlaku v pneumatikách se také označuje TPMS. Toto označení pochází z angličtiny a znamená „Tire Pressure Monitoring System“. Jak tento systém funguje a vyplatí se do něj investovat? Je to víc než jednoduché. Zařízení TPMS je maličké čidlo, které se přichytí na kolo a vysílá signály do kabiny vozidla. Tento senzor informuje řidiče o tom, zda jsou pneumatiky správně nahuštěné, případně zda jsou defektní nebo poničené. Díky tomuto systému ušetříme nejen na palivu, předcházíme také možným nehodám. Zvyšujeme tak naši bezpečnost a šetříme životní prostředí. Pokud se rozhodneme zainvestovat do naší bezpečnosti, měli bychom se rozhodnout, který senzor tlaku v pneumatikách zvolíme. Existují totiž dva typy – přímý a nepřímý. Přímý systém funguje na bázi malého ventilku, který je propojen s palubním počítačem vozu. Informace se k řidiči dostanou okamžitě. Tento systém používají v současné době například značky Opel, Ford a Renault. Systém nepřímý je levnější variantou monitoringu, data se k nám ale dostanou pomaleji až po vyhodnocení jednotlivých údajů jako otáček a vibrací kola. Je tedy jen na nás, pro jaký systém se rozhodneme.