Zjednodušeně řečeno – jsou to ozubená kola motoru spojena právě rozvodovým řemenem tak, aby se pohybovala stále ve stejném rytmu. Pokud řemen praskne, může se stát, že jednotlivé mechanické součástky v motoru se takzvaně „potkají“. Zpravidla následuje velmi drahá oprava motoru.
Dva typy rozvodového ústrojí
V praxi se můžeme setkat se dvěma podobami rozvodového řemene. Buď se může jednat o ozubený řemen, nebo řetěz. Řetěz se pohybuje po ozubených kolech a o jeho správné napnutí se starají hydraulické napínáky. Velkou roli v motorovém ústrojí s rozvodovým řetězem hraje olej. Celý systém pohonů rozvodů je proto zakrytován pro zachování jeho čistoty. Ve výjimečných případech mohou být v motoru rozvodové řetězy dva – například u vidlicových motorů, kdy má každá řada válců svůj rozvodový řetěz. Oproti řemenu není řetěz tolik náročný na pravidelnou údržbu. Je však výrobně dražší, a jeho mechanismus je těžší a složitější.
Rozlišujeme různé typy řetězů pro pohon vačkové hřídele. Prvním typem je válečkový řetěz. Ten bude většině lidí důvěrně známý z jízdního kola. Na jednotlivých článcích jsou duté válečky. Váleček klouže po článku řetězu, a prostor v dutině válečku je vyplněn mazivem. Jeho výhodou je nízké tření, tichý provoz a nízké vibrace. Používá se zpravidla u zážehových motorů. Dalším typem je pouzdrový řetěz, který se používá hlavně u vznětových motorů, kde působí větší síly. Čepy tohoto řetězu jsou proto větší. Kvůli vysoké hlučnosti jsou pouzdrové řetězy často z boku potaženy tlumící vrstvou. Nevýhodou je relativně rychlé opotřebení. Posledním typem řetězu je tzv. ozubený řetěz. Ten se ale využívá hlavně u motocyklů.
S rozvojem umělých vláken se v sedmdesátých letech stále častěji začal prosazovat ozubený řemen. Jeho výhodou je, že u něj nedochází k prokluzu, a díky zubům má v porovnání se standardním řemenem bez zubů vyšší účinnost. Oproti rozvodovému řetězu je řemen o poznání jednodušší na údržbu, odpadá totiž nutnost konstantního mazání. Další výhodou je tichý chod a nižší vibrace.
Kombinací výše zmíněných řešení je mokrý rozvodový řemen. Ten kombinuje výhody obou řešení. Je tichý, vykazuje minimální tření a díky olejové lázni dochází k velmi nízkému opotřebení. Mokré řemeny jsou zabudovány hluboko v ústrojí motoru. Jejich výměna není plánovaná. Toto řešení používá například Ford ve svých motorech 1.0 EcoBoost. Jejich případnou nevýhodou může být to, že případná oprava nebo servis u staršího automobilu mohou majitele z důvodu složitosti tohoto řešení přijít dráž.
Servis
Výměna rozvodového řemene se doporučuje po 100 tisících kilometrech. V servisu mechanik většinou doporučí s výměnou rozvodů vyměnit kompletní mechanismus – tedy řemen včetně kladek, vodního čerpadla a dalšího příslušenství. Vyplatí se to. Pokud bychom vyměnili pouze řemen, může dojít ke změně tlaků na kladkách a zadření ložisek v motoru. Například na Škodu Octavia stojí výměna rozvodového ústrojí od deseti do patnácti tisíc korun v závislosti na typu motoru. U Škody Fabia se servis vejde do 10 tisíc korun. U benzínové 1600 Ford Focus stojí výměna rozvodového ústrojí zhruba sedm a půl tisíce korun.