Tento systém může mít několik podob, a to konkrétně přímý a nepřímý druh měření. Než se na tento systém zaměříme, je však nutné podotknout, že vozy vyrobené před daným rokem nemají povinnost tyto měřiče doplnit, což platí i pro vozy vyrobené mimo území Evropské unie, dle legislativy jednotlivých zemí.
Povinnosti a systémy
Systémy pro měření tlaku v pneumatikách jsou velmi důležité a také poměrně drahé. Mezi nejdražší, ale nejefektivnější a nejrychlejší, variantu patří přímý způsob měření, ten je zaopatřen senzory spojenými s ventily na jednotlivých discích. Senzory podávají okamžité zprávy o tlaku v pneumatikách, a to v reálném čase. Jejich údržba a výměna náhradních dílů je však poměrně nákladná a vyžaduje zásah servisu, což se člověku může pořádně prodražit.
Druhým je poté nepřímý způsob měření, ten ve své podstatě důkladně analyzuje vibrace a otáčení kola. Toho dosahuje využíváním klasických systémů ASB a ESP tento způsobe je sice zásadním způsobem méně nákladný, je však také pomalejší. Veškerá data musí být nejdříve analyzována a až následně se zobrazí na palubním počítači.
Měřiče tlaku a jejich druhy
Není sice povinností v některých autech systém nastavovat nebo pořizovat, nicméně to důrazně doporučujeme, zejména u ojetých aut. Znát přesnou hodnotu tlaku v pneumatikách je zcela zásadní pro bezpečnost vás, ale také ostatní řidičů, cestujících i chodců. Špatný tlak v pneumatikách znamená zejména snížení brzdné dráhy a to je velmi nebezpečné. Při špatném tlaku navíc spotřebujete mnohem více paliva, až o pět procent. Je proto dobré pořídit si měřiče tlaku v pneumatikách, které dnes můžete jednoduše zakoupit u různých prodejců hned v několika formách.
Vůbec nejlevnější verzí jsou analogové měřiče tlaku, druhou možností jsou poté měřiče digitální (často s podsvíceným displejem), které jsou oproti jednoduchým analogovým měřičům dražší. Vůbec nejspolehlivější verzí jsou systémy pro kontinuální měření. Tyto systémy již patří do vyšší cenové relace, ale zato jsou vybaveny senzorovými čepičkami. Zde se ve své podstatě dostáváte k přímému měření, protože tyto senzory jsou namontovány na ventily a základová jednotka je umístěna do automobilového zapalovače. Systém vás následně informuje o tlaku v jednotlivých pneumatikách. Správný tlak je vždy uveden v manuálu vozidla, ale bývá také na karoserii (u nádrže nebo dveřích spolujezdce).
Mezi často vyhledávané značky analogových a digitálních měřičů patří například COMPASS, P450 H nebo YATO, které jsou vybaveny také hadičkou. Mezi dražší měřiče patří Einhell, Hazet nebo Schrader.
Doporučujeme nepodceňovat důležitost správného tlaku ve vašich pneumatikách. S jejich pomocí budete díky lepší kontrole nad spotřebou paliva šetřit svou peněženku, ale také planetu. Zásadní je však vaše bezpečnost. Pokud váš ojetý vůz není vybaven tímto systémem, můžete své auto vybavit jednoduchým malým měřičem, s výběrem několika cenových relací a velmi jednoduchým použitím. Budete tak mít dobrý přehled o stavu svých pneumatik a hlavně i váš ojetý vůz bude hned podstatně bezpečnější.