Německá zkratka, která se objevuje v mnoha evropských vozech je ASR (z německého Antriebsschlupfregelung), oproti tomu mezinárodní anglická zkratka je DRT (Dynamic traction control). V tomto článku se podíváme na to, jak tento druh asistenta funguje a jak vám nejlépe může během řízení pomoci.
Co je DTC?
Tento asistent řízení má za sebou poměrně dlouhou historii a poprvé se ve vozech objevuje v roce 1979, a to v modelu Eldorado od automobilky Cadillac. Tento pomocník má za úkol kontrolovat kola během jízdy, a to i ve vysoké rychlosti, a během této kontroly spolupracuje také se systémem ABS. Ten na druhou stranu kontroluje, že vaše kolo není zablokované a může bez problémů brzdit. Systém DTC naopak zajišťuje, že vaše kolo dokáže přenášet sílu kola na vozovku, a přitom je dostatečně stabilizováno.
Jak DTC funguje?
Ve vašem voze má DTC formu malého zařízení, které je umístěné přímo ve hnací soustavě. DTC má za úkol kontrolovat prokluz kol a dále jej regulovat, je tedy nutné, aby byl přístroj umístěný právě zde.
Váš automobil během zvyšování výkonu neustále vyvolává točivý moment. Tento moment však může být za určitých okolností velmi nestabilní a může způsobit i autonehodu. Právě z tohoto důvodu je DTC neboli ASR velmi důležité.
Jakmile v autě sešlápnete pedál a přidáte na výkonu, motor přenáší do kol kroutící moment, který je dále přenášen na vozovku. V případě, že je adheze (schopnost dvou materiálů k sobě přilnout) i zatížení nápravy dostatečná, síla je přenesena na vozovku a vy se můžete bez problémů rozjet. Existují však případy, kdy je tento moment vyšší, než co jsou kola vašeho auta schopna přenést, poté se dostanete do problémů.
V takovou chvíli nastupuje do práce systém DTC, který snižuje kroutící moment a stabilizuje vaše vozidlo přímo na vozovce. Díky tomuto systému je vůz lépe ovladatelný a řiditelný.
Zásah do řízení a spolupráce
DTC může ovládat vaše vozidlo a tím i zvyšovat jeho stabilitu několika způsoby. Patří mezi ně zejména přibrzdění samotného prokluzujícího kola, zásah do elektronického řízení motoru (to může znamenat například snížení dodávky paliva) a nakonec kombinace výše zmíněných možností.
Tyto zásahy do řízení však mohou dále ovlivnit způsob chování vašeho vozu. Také proto systém DTC spolupracuje také s dalšími zabudovanými systémy – nejčastěji se zmíněným systémem ABS, který zajišťuje, že se vám nezablokuje kolo při brzdění, což by mohlo způsobit autonehodu. V případě, že projíždíte zatáčkou ve vysoké rychlostí, dále se o vás stará systém, který je označován jako ESP (elektrický stabilizační program). Ten shromažďuje další informace o vašem voze, které systém potřebuje k další stabilizaci vozu. Následně analyzuje, zda nemá vůz smyk, který musí být dále vyřešen. Všechny tyto systémy jsou zcela zásadní pro stabilitu a ovladatelnost vozu na silnicích.