Když už máme smůlu a pneumatika neustojí terénní podmínky, pak je nutné ji opravit nebo nasadit rezervu či dojezdové kolo. Jaký je doporučený postup v takové situaci? To si povíme v následujícím článku.
Důležitá kontrola tlaku v pneumatikách
Prasklé pneumatice se dá v mnoha případech předejít pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách. Především pokud plánujete dlouhou cestu v parných letních dnech, doporučuje se tlak zkontrolovat, abyste předešli možným problémům. Jízda na pneumatikách, které jsou podhuštěné, nebo naopak přehuštěné, rapidně zvyšuje riziko havárie. Podobně je tomu v případě, že dojde k přetížení vozidla. Při stěhování je tedy lepší půjčit si dodávku, než vozit nábytek ve vlastním voze. Hlavně bychom neměli jezdit po kamenitých a nekvalitních lesních cestách, ani po krajnici. Tím zvyšujeme riziko proražení pneumatiky a potřebu následné opravy nebo výměny kola.
Dojezdové kolo 5x112: Co to znamená?
Od roku 2009 můžete v autě buď vozit dojezdové kolo nebo mít připravenou sadu na opravu defektů kol. Rezervní kolo už tedy není povinnou položkou. Jaký je rozdíl mezi rezervou a dojezdovým kolem? Dojezdové kolo nám slouží pouze dočasně na nouzové dojetí do servisu. Naopak plnohodnotná rezerva může na autě zůstat. Pořizovací cena dojezdových pneu je vyšší, jedná se ale o prvotřídní pneumatiky ze zesílené gumy, díky kterým není při defektu oprava pneumatik na silnici nutná. Tyto pneumatiky jsou tedy velmi bezpečné. Jejich tuhé strany ovšem mírně snižují komfort jízdy, s čímž musí řidič při pořizování počítat. Možná jste si na internetu v inzerci všimli, že u dojezdového kola najdeme ještě jeden číselný údaj, například dojezdové kolo 5x112 nebo 5x120. Zde se jedná o rozměr kola. Ten je třeba při koupi pneu zohlednit, jinak riskujeme, že pneumatika nebude na ráfku sedět.
Odtahová služba
Jde-li o nehodu nebo prasklé kolo, vyplatí se zavolat na některou z asistenčních služeb a požádat o pomoc v podobě odtahové služby. Tato služba je většinou v ceně povinného ručení, není to ale pravidlem.
Sada na opravdu pneu
Asi nejlevnější možností je defekt na pneu opravit pomocí lepicí sady na pneumatiky. Jde o velmi rychlé řešení za nízkou cen. Tuto sadu najdeme na každé čerpací stanici a je rozhodně dobré ji mít na cestách při sobě. Pokud tedy někde píchneme, zalepení a dofouknutí pneumatiky dočasně pomůže. Další možností je zatmelení praskliny. Díky těsnicím tmelům díru zatmelíme sice jen dočasně, ale funguje to. Tmel se aplikuje přímo přes ventilek do vnitřku pneumatiky. Jelikož se jedná pouze o provizorní řešení, doporučuje se ihned dojet do pneuservisu omezenou rychlostí do 80 km za hodinu. Pokud hledáme tu nejjistější metodu opravy pneumatiky, pak je jisté, že není nic spolehlivějšího, než s sebou vozit v autě dojezdové kolo. To sice není kvůli svým velkým rozměrům příliš oblíbené a nasadit ho chce cvik, ovšem přesto se stále jedná o tu nejspolehlivější možnost.