Když už se nám ale nehoda přihodí a pneumatika neustojí terén, pak je nutné ji buď opravit, nebo použít rezervu či dojezdové kolo. Jak postupovat při prasklé pneumatice si povíme v tomto článku.
Dá se defektu vůbec nějak předejít?
Jak už bylo řečeno, prasklé pneumatice se dá často předejít pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách. Především pokud se chystáte na dlouhou cestu v horkých letních dnech je na místě vše zkontrolovat, abyste předešli problémům. Je známo, že jízda na pneumatikách, které jsou podhuštěné, zvyšuje riziko havárie. Podobně je tomu u přetížení vozidla. Samozřejmě bychom neměli jezdit po kamenitých a nekvalitních cestách ani po krajnici. Také tím zvyšujeme riziko proražení pneumatiky a potřebu následné opravy nebo výměny kola.
Dojezdová kola versus plnohodnotná rezerva
Povinné rezervní kolo ve voze je ale už minulostí. Od roku 2009 můžete buď vozit dojezdové kolo nebo mít v autě sadu na opravu defektů kol. Rozdíl mezi rezervou a dojezdovým kolem je v tom, že dojezdové kolo nám skutečně slouží pouze dočasně do doby než odjedeme s autem do servisu. Naopak plnohodnotná rezerva může na autě zůstat. Pořizovací cena dojezdových pneu je vyšší, jedná se ale o prvotřídní pneumatiky ze zesílené gumy, díky kterým není při defektu oprava pneumatik na silnici nutná. Tyto pneumatiky jsou tedy velmi bezpečné. Jejich tuhé strany ovšem mírně snižují komfort z jízdy, s čímž musí řidič při pořizování počítat.
Asistenční služba
V případě, že máme problém s vozem, ať už jde o nehodu nebo prasklé kolo, máme možnost zavolat na některou z asistenčních služeb a požádat o pomoc například v podobě odtahové služby. Tato služba je většinou v ceně povinného ručení, není to ale pravidlem. Pokud máme povinné ručení a chceme asistenční služby naplno využívat, musíme se dostatečně informovat, zda je servis pojišťovnou krytý.
Opravná sada na pneu
Asi nejlevněji se defekt na pneu opraví pomocí lepicí sady na pneumatiky. Jde o velmi rychlé řešení za nízké pořizovací náklady. Tuto sadu najdeme na každé benzinové pumpě a je rozhodně dobré ji mít na cestách při sobě. Další možností je zatmelení defektu. Díky těsnicím tmelům díru zatmelíme sice jen dočasně, ale funguje to. Aplikuje se přímo přes ventilek do vnitřku pneumatiky. Jelikož se jedná pouze o provizorní řešení, doporučuje se ihned dojet do pneuservisu, nejlépe omezenou rychlostí. Pokud hledáme tu nejjistější metodu opravy pneumatiky, pak je jisté, že není nic spolehlivějšího, než s sebou vozit v autě dojezdové kolo. To sice není kvůli svým rozměrům příliš oblíbené a nasadit ho nemusí být brnkačka, ovšem přesto se jedná o tu nejlepší a doporučovanou alternativu.
Jak se zachovat při defektu pneu
Pokud dojde k proražení pneumatiky, vždy je třeba dbát na bezpečnost svoji i ostatních účastníků provozu. Je třeba dodržovat několik základních pravidel: Nasadit si vestu, zapnout varovná světla a označit místo výstražným trojúhelníkem. Varujeme tak všechny ostatní řidiče.