Motor s vnějším spalováním mají především parní stroje. Motor s vnitřním spalováním, kde se spaluje palivo přímo v prostoru motoru, najdeme zase u většiny dopravních prostředků. Jeho nevýhodou je vytváření emisí a s tím spojené znečištění životního prostředí. Dále motory dělíme dle užívaného paliva na benzínové a dieselové. Pod názvem Biturbo motor se skrývá přeplňovaný motor se dvěma turbodmychadly, někdy také nazývaný twin-turbo motor. Biturbo motor se dělí na sekvenční a paralelní. První jmenovaný se používá v naftových závodních kárách, je tedy vysoce výkonný a nabízí skvělé zrychlení z 0 na 100. Není tedy překvapením, že toto biturbo využívají závodní vozy Subaru a Mazda, ale také supersportovní vozy Porsche. Jestliže tedy toužíme po rychlém a silném sportovním vozítku, pak rozhodně sáhneme po voze, který disponuje biturbo uspořádáním motoru. Pro správný chod motoru je mimo jiné zásadní pravidelně měnit motorový olej. V tomto článku si dále řekneme, jak probíhá výměna motorového oleje a jaký motorový olej do biturbo motoru zvolit, aby správně fungoval.
Jaký motorový olej je vhodný?
Na balení motorových olejů najdeme různá označení, písmena a čísla bez vysvětlivek. To nás může nejprve vyděsit. Kvalitní motorový olej je ovšem pro správný chod a funkčnost biturbo motoru velice důležitý, proto bychom se měli o těchto označeních kvality dostatečně informovat předtím, než motorový olej koupíme a vyměníme. Pravidelná a včasná výměna motorového oleje zajistí zvýšení jeho chladící, těsnící a antikorozní funkce, a tedy i prevenci možných technických závad. K většině vozů dostaneme i praktický manuál, ve kterém jsou stanovené doporučované parametry oleje. Velmi důležitým údajem je třída viskozity na stupnici SAE, která obsahuje celkem dvanáct tříd a dělí oleje dle jejich vlastností a podle toho, do jakého počasí jsou vhodné. Univerzální viskozita do nízkých i vysokých teplot je například třída 5W-50. Jako další nás bude zajímat výkonnostní parametr z písmen A,B,C a číslic 1 až 5. Tato kombinace označuje typ paliva. Podle těchto kritérií poznáme, zda je olej dostatečně kvalitní. Interval výměny oleje ve spalovacím biturbo motoru závisí především na jízdních podmínkách vozu. Olej bychom měli měnit po 20 až 30 tisíc kilometrech.
Výplach biturbo motoru
Před výměnou oleje se vyplatí zároveň vypláchnout i vnitřek motoru od usazenin a nečistot. Nový olej tak půjde rovnou do čistého motoru a nedojde tak ke znečištění ihned po výměně. To platí pro všechny druhy motorů. V dnešní době se na trhu objevuje velké množství čističů motoru, vhodných na proplach naftových a benzínových jednotek. Tyto prostředky jsou velmi silné a pomohou nám odstranit špínu a usazeniny v motoru. Také snižují emise a zvyšují výkon vozu. Motorových olejů je v nabídce celá řada, a tak bychom měli jejich výběr dobře zvážit. V autoservisech často narazíme na speciální long life oleje obsahující unikátní složku, která údajně zajistí delší životnost oleje. Jejich účinnost je však sporná.