Snazší, než problémy řešit, je jim předcházet. Proto si popíšeme i základní údržbu automobilu v zimních měsících.
Mohou nastat dva případy, při kterých auto nejde nastartovat. V prvním případě se při otočení klíčkem neroztočí startér. Případně se ani auto neodemkne pomocí dálkového ovládání, nesvítí kontrolky na přístrojovém štítu, a ani osvětlení při otevřených dveřích. V takové situaci je téměř vždy na vině vybitá baterie. V tomto případě je nejlepší vyměnit baterii, nebo ji nechat dobít v servisu. Roztlačení automobilu ani nastartování pomocí startovacích kabelů bohužel nepomůže.
V druhém případě se nám auto podaří dálkově odemknout, kontrolky se rozsvítí, startér točí, ale motor nenaskočí. Příčiny mohou být dvě. Baterie není v dobré kondici, ale ještě není úplně vybitá. Zbylá kapacita však nestačí k tomu, aby motor naskočil. Pokud je tomu skutečně tak, můžeme si všimnout, že se startér točí pomaleji, něž je obvyklé. Pokud se startér točí stejně jako je obvyklé, může být příčinou problému se startováním kvalita paliva. Pojďme se nyní podívat, co udělat, pokud v baterii zbývá alespoň nějaká kapacita, případně je baterie plně v pořádku a problém je v kvalitě paliva.
Částečně vybitá baterie
Pokud se podařilo vůz odemknout, auto startuje, ale startér točí znatelně pomaleji než obvykle, je na vině nedostatečná kapacita autobaterie. Sami můžeme auto nastartovat pomocí startovacích kabelů. K tomu jsou zapotřebí kvalitní startovací kabely a hlavně druhé auto schopné provozu, které bez problémů nastartuje. Pomocné auto by mělo mít vyšší výkon motoru než auto s vybitou baterií.
Při zapojených startovacích kabelech je nutné předejít tomu, aby se automobily vzájemně dotkly. Přesný návod jak a kam zapojit startovací kabely by měl být popsán v palubní literatuře, případně ho najdete přibalený ke startovacím kabelům. Nejprve je potřeba zapojit červený kabel na kladné póly obou autobaterií. Černý kabel poté zapojíme na záporný pól autobaterie pomocného automobilu. Druhý konec černého kabelu připojíme ke kostře jako takzvané kostření. Jakmile se nám podaří automobil s vybitou baterií nastartovat, je potřeba vypnout motor pomocného automobilu a odpojit kabely přesně v opačném pořadí, než v jakém jsme je zapojili.
Automobily starší výroby je možné roztlačit na vlečném laně. Automobil s vybitou baterií zajistíme na vlečné lano a necháme roztáhnout jiným automobilem. Klíček pootočíme do polohy, kdy se rozsvítí kontrolky. Zařadíme druhý převodový stupeň a držíme sešlápnutou spojku. Jakmile jsou automobily rozjeté, pomalu spojku pouštíme. Motor by měl naskočit. Tento způsob není možné aplikovat na moderní automobily, jelikož hrozí poškození motorového ústrojí a výfukové soustavy. Ať už použijeme startovací kabely či automobil roztláčíme, vždy je dobré ujet s automobilem po nastartování alespoň dvacet kilometrů, aby měla autobaterie dostatek času na dobití.
Zamrzlá nafta
Jestliže startér po otočení klíčkem točí standardní rychlostí, ale motor nenaskočí, je pravděpodobně na vině špatná kvalita pohonných hmot. Nejčastěji se tento problém objeví u dieselových motorů, kdy „zamrzne nafta“. V tomto případě pomůže pouze automobil odtáhnout do tepla, případně přidat aditiva. V podstatě by k tomuto problému nemělo dojít, protože čerpací stanice jsou povinny v zimním období obohacovat naftu o aditiva. Pokud nafta pochází z neoficiálního zdroje, je dobré do ní aditiva dodatečně doplnit – směs se dá koupit na každé čerpací stanici. V naprosté nouzi může pomoci i přidání jednoho až dvou litrů benzinu do nádrže. Při takovém postupu ale hrozí poškození vznětového motoru.