Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Auto nestartuje, startér netočí

Párkrát za život se každý motorista nejspíš setká s tím, že svůj vůz nemůže nastartovat. Děje se to zpravidla v zimních měsících. V automobilu je mnoho provozních kapalin, které vlivem nízkých teplot mění své vlastnosti.

V motorovém ústrojí v zimě vznikají velké tlaky způsobené pnutím materiálů, které se během krátké chvilky musí dostat z mínusových teplot na svoji provozní teplotu. Následující článek shrnuje nejpravděpodobnější příčiny, proč auto nestartuje a startér netočí.

Vybitá baterie

Pokud je na vině vybitá baterie, zjistíme to už před usednutím do vozidla. Nefunguje totiž ani dálkové odemykání automobilu, nerozsvítí se lampičky při otevřených dveřích a po otočení klíče do první polohy se nerozsvítí kontrolky na přístrojovém štítu. Auto nestartuje, startér netočí.

K nastartování automobilu s vybitou autobaterií jsou nezbytné startovací kabely a pomocné auto, které má v pořádku autobaterii a je schopné bez problémů nastartovat. V ideálním případě by mělo mít pomocné auto větší výkon motoru, než auto s vybitou baterií.

Návod k použití startovacích kabelů je zpravidla v palubní literatuře. Nejprve je potřeba propojit kladné póly obou autobaterií červeným kabelem. Černý kabel je potřeba připojit na záporný pól nabité autobaterie a druhým koncem na takzvaný kostřící bod. Pokud není možné nalézt kostřící bod, stačí černý kabel připojit na libovolné místo karoserie. Po zapojení se automobily nesmí dotýkat. První startuje auto s nabitou autobaterií. Po nastartování automobilu s vybitou baterií je nutné vypnout motor pomocného automobilu a odpojit startovací kabely. Pokud se nedaří nastartovat automobil ani pomocí startovacích kabelů, je to známka toho, že je baterie úplně vybitá a je nutné ji nechat dobít v servisu, nebo koupit novou.

Vadný startér

Startér automobilu obsahuje mechanické části, které se mohou časem opotřebovat. Pokud auto nestartuje a startér netočí, je možné, že startér dosloužil. U startéru může dojít k mnoha závadám, které mají různé příčiny. Pojďme se podívat na ty nejčastější.

Pokud se startér protočí po otočení klíčkem naprázdno, pravděpodobně je vadná volnoběžka. Volnoběžka většinou vypoví službu v zimě, kdy teploty klesají pod bod mrazu a v motorovém ústrojí vznikají větší kompresní tlaky. Pokud se volnoběžka takto opotřebuje, je nutné ji nahradit novým dílem.

Jestliže je po otočení klíčkem slyšet cvakání spínače naprázdno, je to známka toho, že jsou opáleny kontakty ve víčku spínací cívky. Kontakty se tak nemohou při startování propojit a nemůže přes ně procházet elektrický proud. Nejjistější je opět vyměnit celou spínací cívku. Alternativně se dá spínací cívka opravit nabodováním nového materiálu, který zvětší kontaktní plochu.

Špatný kontakt

Ještě než začneme podezřívat startér z toho, že vypověděl službu, je dobré zkontrolovat elektrické vedení automobilu. To, že je závada v elektroinstalaci, nám napoví pomalé točení startéru, případně pohasínání světel a kontrolek na přístrojovém štítu. Je dobré zkontrolovat svorky autobaterie. Kovové části mohou být zasaženy oxidací a elektrický obvod může být přerušen. Pokud je povrch svorek narušen, je nejlepší očistit je kovovým kartáčem. Pokud auto nestartuje a startér netočí, může může být jednou z příčin také odpojený přívodní kabel k cívce startéru.

Sdílet

Všechny články

antrieb

Co je třeba vědět o funkci start-stop a startéru?

Radce · technika motorových vozidel
antrieb

Spalovací motor - jak funguje?

Radce · technika motorových vozidel
kfz-technik batterie

Nabíjení autobaterie v kostce

Radce · technika motorových vozidel
Zobrazit méně