Tlumiče neodmyslitelně patří k motorovému průmyslu, odkdy se v něm ale objevují?
- V roce 1898 byl nejspíš vynalezen první tlumič a to francouzským cyklistou J.M.M. Truffaultem.
- Na trh se však dostávají zhruba o deset let později poté, co jich využívá Leon Thery pro své závodní vozidlo.
- Jedním z prvních tlumičů pro vyráběná auta byl Kilgore Auto Air Cushion, který se objevuje ve vozidlech v roce 1906, zejména na území Spojených států amerických.
- V roce 1912 se objevuje další verze, která je často považována za první tlumič, a tou je Telesco Shock Absorber.
- Jejich hlavní komerční využití přichází zejména po konci 1. světové války, následně se již stávají nedílnou součástí automobilového průmyslu.
Co je to tlumič?
Tlumič je druh zařízení, kterého se využívá nejen u motorových prostředků, ale také například v železničním průmyslu. Slouží zejména k vytvoření odporu proti prudkým pohybům. Díky tlumičům na motorovém vozidle je proto jízda i na složitém terénu výrazně pohodlnější. Není to však pouze o pohodlí, ale také o samotné ovladatelnosti motorového vozidla, které by šlo bez tlumičů velmi těžké ovládat a to zejména díky jejich rozptylování energie. Přítomnost tlumičů a jejich správná instalace je proto důležitá pro bezpečnost samotného vozidla.
Druhy tlumičů
Existují čtyři hlavní druhy tlumičů, které se rozlišují zejména druhem využívané technologie. Nejčastější druhy tlumičů jsou následující: deformační tlumič (vhodný zejména pro malé rozkmity, jeho součástí může být guma); třecí tlumič (jeho základem je mechanické třemi vzájemně se pohybujícími částmi, díky tomu je vhodný pro náročnější zařízení nebo aplikace); kapalinový tlumič (vůbec nejčastější druh tlumiče, jehož součástí je válec naplněný olejem, který se protlačuje mezi komorami pohybem pístu) a nakonec olejopneumatický tlumič, který využívá možnost měnit neutrální polohu tlumiče, a setkáte se s ním proto zejména v luxusních automobilech.
Jak to funguje?
Díky tlumičům je neustále zajišťována přilnavost kol motorového prostředku k vozovce. Znamená to, že vozidlo je na vozovce stabilní a dobře ovladatelné. Díky tlumičům je zpomalována a snižována úroveň vibrací. K tomu dochází přeměnou kinetické energie na tepelnou energii, kterou je možné přenášet skrze hydraulickou kapalinu. Ve své podstatě se jedná o takovou olejovou pumpu, která se nachází mezi rámem vozu a jeho koly. Všechny dnes vyráběné tlumiče jsou navíc citlivé na rychlost, což znamená, že čím rychleji se s vozem pohybujete, tím větší je odolnost tlumiče.
Výměna tlumiče
Správné fungování tlumiče je důležité pro bezpečnost a stabilitu automobilu, stejně tak důležitá je proto jeho výměna. Tento úkon vyžaduje odbornou znalost, v opačném případě se můžete ocitnout v nebezpečí. Jakmile se vám začnou nerovnoměrně sjíždět pneumatiky, často se jedná o první náznak potřeby výměny tlumičů. Dobrý pozor si dávejte zejména při nákupu starších automobilů, kde může být opotřebovanost vyšší. Stejným náznak může ukázat retardér. Pokud se vůz po jeho přejezdu okamžitě neuklidní, může se jednat o opotřebované tlumiče.
Proč je odborná výměna důležitá
Výměna tlumičů je nejen náročná, může během ní být ale i uděláno mnoho jednoduchých chyb vedoucích až k vážné autonehodě. Mezi nejčastější chyby neodborné výměny patří například použití nevhodného nářadí, které může stát za chybami v upevňování tlumiče, finální montování tlumičů v předpjatém stavu vozidla (v momentě, kdy je vůz stále na zvedáku), chyby v dodržování montážních momentů, chyby ve výměně nebo kontrole podvozkových dílů (např. pružin) a poté zejména špatná nebo neúplná výměna dílů. K těmto chybám dochází při neodborném montování nového tlumiče. Doporučuje se proto vyhledat nejen odborníka, ale také odborníka v daném autoservisu.
Opotřebení tlumičů
Opotřebené tlumiče mohou způsobit mnoho problémů. Mezi časté potíže patří například výrazné zhoršení brzdné dráhy automobilu, zhoršení přilnavosti kol k vozovce, ale také výrazně vyšší riziko tzv. aquaplaningu (zvýšená rychlost pohybu vozidla na mokré vozovce). Opotřebení tlumičů se může projevit hned několika způsoby. Nejčastěji se jedná o příčné nebo podélné kolébání vozidla, odskakující kola, tvrdé nárazy (zejména na nerovném povrchu), chvění volantu, ale také plavání vozidla během průjezdu prudkou zatáčkou. Kontrola tlumiče by měla proběhnout přinejmenším po ujetí 20 000 km, výměna se poté doporučuje 60 000 až 75 000 najetými kilometry. U každého vozidla však může být jiná, v závislosti na druhu užívání vozidla nebo terénu, na kterém se vůz často používá.