Filtr pevných částic má ve vozech základní funkci: odstraňovat jemné částice prachu, které se tvoří ve výfukových plynech. Díky svým funkcím však dokáže také ovlivnit emise, které auto do ovzduší vydává. Nicméně s filtrem pevných částic souvisí také několik povinností, kterými se musíte zabývat.
Jak filtr funguje
Částice prachu, které se tvoří ve výfukových plynech, mohou být velmi nebezpečné, zejména ze zdravotního hlediska. Tento prach totiž může být rakovinotvorný. Je proto důležité jej regulovat, a hlavně pravidelně odstraňovat z filtrů. Něž se k tomuto čištění dostaneme, je důležité se podívat na to, jak tento filtr vůbec funguje.
Zde velmi záleží na tom, jak staré auto vlastně máte. U starších vozů se tento filtr nacházel až v oblasti pod samým automobilem. Tyto filtry jsou poměrně nákladné, ale hlavně ani moc nevydrží. Moderní filtry jsou umístěny přímo za katalyzátorem, a jsou tak v podstatě jednou jednotkou. Velmi důležitou součástí těchto filtrů je regenerace, která má různé podoby, avšak její hlavní funkcí je zbavovat filtr těchto nečistot a nebezpečných částic, pro jejich další používání. I s regenerací musíte filtr dříve či později vyměnit, ale o tom později.
Regenerace filtru pevných částic
Jak je popsáno výše, tyto filtry je nutné často čistit, a jedním z takových druhů čištění je takzvaná regenerace. Tento proces má několik druhů, regenerace může být aktivní nebo pasivní. V případě aktivní regenerace (neboli aktivní regenerace) se jedná o druh čištění, která probíhá v případě, kdy není aktivována regenerace pasivní. Automatická regenerace filtru pevných částic nastává v rozmezí mezi 300 až 1000 kilometrů. V některých případech se může stát, že automatická regenerace tohoto filtru způsobuje nepříjemný zápach a někdy také zvuky, které možná neznáte. V takovém případě dochází pouze k čištění tohoto filtru, a není se čeho bát. Nejlepší je zastavit (nebo postavit auto mimo garáž) a nechat aktivní regeneraci dělat to, co umí.
Pasivní regenerace naopak probíhá v určených tepelných podmínkách, a to zejména v případech, kdy je motor neustále zatížen. Taková pasivní regenerace může nastat například při jízdě na dálnici, kdy motor neustále jede a dosahuje teplot 350 až 500 °C. Právě vysoká teplota je základem pasivní regenerace, díky které mohou být ve filtrech spáleny nebezpečné částice.
Výměna a oprava filtrů pevných částic
Životnost těchto filtrů bývala poměrně nízká a cena naopak velmi vysoká. V dnešní době jsou naštěstí ceny podstatně nižší, avšak výměna filtrů se stále může vyšplhat do tisíců korun. U výměny je velmi důležité zjistit, který filtr se hodí pro váš konkrétní model vozu. V mnoha ohledech se můžete zaměřit také na repasované filtry pevných částic, které jsou levnější, ale i v dobré kvalitě. V některých případech se můžete zaměřit také na čištění a renovaci těchto filtrů. Tento krok vždy doporučujeme vzít přímo přes váš servis. Tam vám zároveň sdělí, v jakém stavu filtr je.