Tyto částice jsou nebezpečné nejen pro ovzduší, ale také pro člověka, jsou totiž označovány jako karcinogenní a mohou tedy způsobovat rakovinu. Je důležité je proto odstraňovat a postupně také vypalovat, aby byl filtr neustále regenerován a připraven pro další používání, dokud se neopotřebí. V takovém případě je nutné přistoupit k jeho výměně.
Povinnost a nutnost
Zejména v začátcích instalace filtrů pevných částic do aut probíhaly na toto téma horlivé diskuze. Zpočátku se jednalo o velmi drahou součástku auta, která u některých vozů navíc poměrně často selhávala. Častá je také diskuze ohledně zdraví v případě, kdy jsou tyto látky stlačovány do malého prostoru, ze kterého jsou sice vypalovány a regenerovány, avšak stále se pohybují v blízkosti řidiče. Problémem jsou také zásady Evropské unie. Nyní platí kvóta euro 5, která je velmi přísná na vypouštění emisí do ovzduší planety. Běžné vozy s dieselovým motorem však nejsou ani zdaleka schopny tuto normu splňovat. Pořízení filtru pevných částic se proto v případě těchto vozů ani zdaleka nevyhnete.
Jak vypálit filtr pevných částic
Filtr pevných částic funguje na velmi jednoduchém principu. Zachytává škodlivé látky z výfukových plynů, které jsou zachyceny sítkem. Uvnitř těchto filtrů se nachází porézní materiál (v poloprůchodných kanálcích) a v těch je zachytávána většina škodlivých látek. Zbytek těchto látek je poté ničen regenerací, a zde se dostáváme k pálení.
Aby byl filtr vyčištěn, dochází tedy k takzvané regeneraci, to je vlastně jiné slovo pro pálení těchto škodlivých látek uvnitř filtru změnou teploty. Během tohoto procesu jsou vypáleny částice, které nejsou zachyceny a zničeny v sítku. Existují dva druhy regenerace.
Regenerace filtru pevných částic
Regenerace, a tedy i čištění tohoto filtrů, je dvojího druhu. Tím prvním je pasivní regenerace. Tento druh regenerace probíhá ve filtru zcela samovolně, a to díky zvýšení teploty. V určité situaci je teplota výfukových plynů mezi 350 – 500 °C, zbytkové částice uvnitř těchto filtrů tak automaticky shoří. Aby došlo k takto vysoké teplotě, musí být motor neustále zatížen (jede tedy na vyšší otáčky). Aby mohl motor být takto zatížen, musí jet delší dobu a při vyšší rychlosti. K pasivní regeneraci tedy dochází v momentech, kdy se s vozem pohybujete na dálnici.
Druhým způsobem pálení zbytkových částic je poté takzvaná aktivní regenerace. Pokud se s vozem pohybujeme zejména ve městě, nedostává se našemu motoru dostatečných otáček, aby bylo dosaženo teploty nutné pro vypálení těchto nebezpečných částic pryč z filtru, musí k tomu být přistupováno uměle. K regeneraci proto dochází po ujetí určité vzdálenosti (vymezeno na rozmezí 300 – 1000 km, podle vozidla). Během této regenerace je teplota výfukových plynů navýšena uměle (zejména působením vstřikování nebo aditiv), které zvýší teplotu výfukových plynů na 600 °C a tím mohou být částice vypáleny.
Tak jako každé jiné pálení, i pálení zbytkových částic z tohoto filtru může být doprovázeno nepříjemným kouřem a hlavně zápachem. To je během čištění těchto filtrů zcela normální a nemusíte se ho obávat.