Důležité je tuto péči provádět zejména u starších motorů, u nichž možná dekarbonizace nebyla nikdy provedena. Největším problémem jsou právě karbony, které se neustálou funkcí motoru dostávají do míst, jako jsou výfukové ventily, výfuky, hlavy válců, ale také sběrné sací a výfukové potrubí. V těchto místech již karbon může být dost nepříjemný a ovlivňovat tak funkci motoru i celého vozu.
Jak na dekarbonizaci?
Dekarbonizaci můžeme jinak nazvat také čištění motoru od karbonu, což je hlavním úkolem této funkce. Dekarbonizace může být prováděna dvěma způsoby. Jedním z nich je profesionální dekarbonizace, tím druhým pak druh prevence, který můžete provést velmi jednoduše sami. Veškeré karbonové usazeniny ve všech částech motoru budou při profesionální dekarbonizaci odstraněny díky speciálním přístrojům, které si doma nepostavíte. Rozhodně tento druh dekarbonizace doporučujeme, a to zejména u starších motorů, o které se dřívější majitelé dost možná pořádně nestarali. Tento druh čištění by měl proběhnout po ujetí 50 tisíc km. Druhým typem dekarbonizace je takzvaná dekarbonizace kompletní. Právě tu můžete provádět sami, nejlépe po ujetí 15 tisíc km, ale také jako dobrou prevenci. Tento druh se provádí speciálními přípravky, které jsou na čištění motorů od karbonů přímo určeny.
Přípravky pro dekarbonizaci
Pokud se tedy rozhodnete pro kompletní dekarbonizaci a budete motor čistit sami, musíte přistoupit k samotné koupi těchto výrobků. Horší průběh dekarbonizace vás rozhodně čeká u naftových motorů, kde se musíte soustředit na podstatně více součástek. Zatímco benzinové motory mají dekarbonizaci jednoduší. U naftových se musíte soustředit také na EGR systém, filtry pevných částic nebo systém sání.
Pří výběru produktů pro kompletní dekarbonizaci musíte dbát zejména na to, pro jaký druh motoru jsou výrobky určeny. Jinou sadu koupíte pro naftové, jinou pro benzinové motory. Základem musí být vždy přinejmenším tři výrobky, kterými budete čištění motoru od karbonů provádět. Mezi základní tři výrobky patří ty určené pro čištění olejových systémů, pístních kroužků a kompresních tlaků. Dále přecházíte na servis samotného motorového oleje a nakonec vstřikování, ventily a spalovací systém. Tyto tři výrobky jsou zcela zásadní a doporučujeme vždy kupovat pouze jejich sady.
Důležitost dekarbonizace
Kromě toho, že je důležité motor vyčistit od karbonových nečistot, je také velmi důležité zbavit motor těchto částic z dalších důvodů pro správnou funkčnost motoru. Pokud provádí dekarbonizaci tak, jak je doporučena (tedy každých 50 tisíc km v servisu a každých 15 tisíc pomocí speciálních výrobků), zlepšíte také další funkce motoru. Dekarbonizace pomáhá vrátit nejen původní výkon motoru (který s nečistotami klesá), ale také ovlivňuje samotné spalování paliva a vypouštění emisí do ovzduší. To se po odstranění nečistot rapidně sníží. Nehledě na to, že motor bude po dekarbonizaci vypadat téměř jako nový. Dekarbonizaci se rozhodně nevyhnete. Karbonové usazeniny ve všech částech motoru vznikají z důvodu vysoké teploty.