Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Čištění filtru pevných částic v kostce

Prachové částice, ačkoliv jemné, jsou velmi nebezpečné jak pro zdraví, tak ovzduší.

Jemné prachové částice jsou nebezpečné pro člověka i ovzduší. Je proto velmi důležité je odstraňovat. Za tímto účelem byl vynalezen čistič filtru pevných částic.

  • Právě zdraví bylo hlavním důvodem pro vznik filtru pevných částic, zejména z kvůli inhalovaným prachovým částicím, které se prokázaly jako karcinogenní.
  • Z tohoto důvodu je v 70. letech minulého století představen první filtr pevných částic.
  • Vážně se však tímto tématem společnost zabývá až od konce 80. let, kdy se začala monitorovat situace emisí způsobovaných dieselovými motory, zejména na území Spojených států amerických.
  • S příchodem nového století se začínají vytvářet regulace, které definují povolené množství emisí automobilu a tedy i využívání a kvalitu filtru pevných částic. V Evropské unii se jedná o tzv. Euro normy.
  • Od roku 2000 se zákon zakazující využívání vozidel bez filtru pevných částic rozšiřuje také do dalších zemí. Mezi země s novými legislativami patří Hong Kong, Japonsko, ale také Mexiko.

Filtr pevných částic v kostce

Filtr pevných částic je zařízení umístěné v motorových vozidlech, jehož hlavní funkcí je odstraňování nebezpečných a karcinogenních prachových částic, které jsou pro člověka velmi nebezpečné. Filtr pevných částic se proto vyskytuje v motorových vozidlech s naftovým motorem, ve kterých se bez jejich využití tvoří vysoká koncentrace prachových částic. Filtr pevných částic může mít hned několik druhů, zejména podle materiálu, z něhož je filtr uvnitř tvořen. Může se jednat například cordierit, silikon, keramiku, papír nebo kovová vlákna.

Jak funguje filtr pevných částic

Celý filtr pevných částic je založen na zachytávání pevných částic na porézním materiálu podle druhu jeho výroby. Díky zachytávání těchto částic filtr nejen pomáhá vozidlu splnit emisní požadavky, ale také chránit zdraví řidičů. V moderních filtrech pevných částic prochází vzduchu katalyzátorem, až posléze se dostává do filtru. Díky uzavření na opačné straně je tak vzduch nucen projít porézní stěnou, která vzduch filtruje a odstraňuje z něj jemné prachové částice menší než 5 mikrometrů (což se rovná zhruba tloušťce lidského vlasu).

Pasivní a aktivní regenerace

V souvislosti s filtrem pevných částic je rozeznávána tzv. pasivní a aktivní regenerace. Pasivní regenerací se rozumí samovolné pracování filtru za konkrétních podmínek funkcí motoru (např. teplota výfukových plynů přibližně 350 - 500 °C), jedná se tedy o podmínky vyššího zatížení motoru, například během jízdy po dálnici. Opakem je aktivní regenerace, která se aktivuje po ujetí 300 - 1 000 km (v případě, kdy není dosaženo podmínek pro pasivní regeneraci). Velmi často se tak jedná o variantu v městských autech po naplnění kapacity filtru.

Čištění filtru pevných částic

Ucpané filtry pevných částic představují nebezpečí pro zdraví o ovzduší. Je proto důležité se věnovat jejich čištění.. To je možné provést několika způsoby. Jedním z nich je tzv. mokré čištění, které má však také své nevýhody. Jelikož tato metoda spočívá v ponoření celého filtru pevných částic do speciálního roztoku na rozpouštědlo sazí, může dojít k poškození během zpětné instalace do automobilu. Je proto nutné filtr perfektně vysušit. Druhou možností je tzv. ultrazvukové čištění. To je sice bezpečnější, je však poměrně náročné. Jelikož některé filtry nelze z auta vymontovat, jedině násilným odříznutím a zavařením zpět do vozu, je nejlepší použít chemický způsob čištění. Tento druh čistění nevyžaduje vymontování samotného filtru. Menší zanesení zvládne řidič sám, u většího je nejlepší navštívit specializovaný autoservis, kde k čištění využití specializovaných nástrojů.

Časté chyby

Filtr pevných částic může selhat z mnoha důvodů, nejčastěji se však jedná zejména o nesprávnou údržbu. Mezi časté problémy patří nedostatečné zatížení motoru (zejména u aut používaných pro městský provoz), používání nesprávného oleje (je nutné využít olej vhodný pro daný filtr pevných částic), vstřikování většího množství paliva než je nutné (pokud je v motoru příliš nafty, může být filtr vážně poškozen nebo zničen) nebo špatná těsnost v přívodu vzduchu k motoru.

Kritika související s filtrem pevných částic

Ačkoliv je dnes povinností nejen u aut v Evropské unii, ale také na mnoha dalších místech světa, má filtr pevných částic také své kritiky. Nejčastěji je tomuto nástroji vytýkáno snižování výkonu motoru, nízká životnost filtrů, cena za výměnu zničeného filtru pevných částic, ale také fakt, že není možné využít bionaftu u některých modelů.

Sdílet

Všechny články

All no engine oil change - konsequences

Olej do auta: Jak vybrat správně

Radce · Oprava vozidla
werkstatt

Kontrola brzdových destiček: Bezpečnost na prvním místě

Radce · Oprava vozidla
All break fluid check - thta´s how it works

Výměna brzdové kapaliny: Servis nade vše

Radce · Oprava vozidla
Zobrazit méně