Německá organizace motoristů ADAC uvádí, že výjezdy jejich žlutých andělů k poruchám zaviněným špatným stavem baterie stále narůstají. Jak vybrat správnou baterii, abychom předešli zbytečným problémům? A jak se o autobaterii správně starat?
Co sledovat při nákupu
Jedním ze základních parametrů, které je potřeba si při nákupu autobaterie ohlídat, jsou její rozměry. Ty by měly být uvedeny v příručce k automobilu. Pokud nemáme příručku po ruce, můžeme změřit starou autobaterii nebo prostor určený pro baterii poblíž motorového ústrojí.
Dále je důležité zjistit, jak jsou umístěny póly na baterii a jakou má autobaterie kapacitu. Zdánlivě banalita, které je ale nutné věnovat pozornost. Pokud by byly póly umístěny na autobaterii opačně, než je rozložení svorek našeho automobilu, nemuselo by se zapojení autobaterie podařit.
Kapacita autobaterie udává, kolik hodin je zdroj schopen dodávat proud o velikosti jednoho ampéru. Mohlo by se zdát, že je lepší koupit autobaterii s vyšší kapacitou, než kterou uvádí výrobce pro náš automobil. Jenomže při provozu předimenzované baterie v nevhodném automobilu se bude snižovat její životnost. Alternátor také nemusí být schopný autobaterii o větší kapacitě řádně dobíjet. To může paradoxně zapříčinit problémy, které bychom se standardní baterií řešit nemuseli.
Na trhu jsou k dispozici i takzvané bezúdržbové baterie, o něž se není potřeba vůbec starat. U těch standardních se při provozu odpařuje část vody, která poté unikne tlakovým ventilkem ven z baterie. U bezúdržbových baterií voda zkondenzuje pod víkem baterie,a steče zpět do elektrolytu. Taková baterie se ovšem nehodí pro starší automobily. Jejich rozvodová soustava většinou není v naprostém pořádku a baterie by měla zkrácenou životnost.
Jak se starat o autobaterii
Životnost baterie může být mezi čtyřmi až šesti lety. U starších vozů se životnost zkracuje vlivem opotřebované elektroinstalace. Stav baterie můžeme sami ověřit buď hustoměrem nebo čistě orientačně prohlídkou elektrolytu. Pokud nasajeme trochu elektrolytu a vidíme, že je čirý, je vše v pořádku. Pokud je elektrolyt znečištěný, je to známkou toho, že baterie dostávala zabrat. Elektrolyt je žíravina a pokud si nejsme jistí, jak s ním zacházet, je lepší si nechat stav baterie ověřit v servisu.
Hladinu elektrolytu je potřeba alespoň jednou ročně kontrolovat a případně dolít destilovanou vodu. Výjimkou jsou bezúdržbové baterie, do kterých se nedostanete. V zimě je potřeba autobaterii věnovat zvýšenou pozornost. Pokud automobil stojí více než týden, kyselina v článcích baterie se začne stahovat do lithiových desek a v baterii zůstane voda. Pokud voda zmrzne, může vlivem roztažnosti baterii zničit.
Slabá baterie
Pokud se stane, že máme v automobilu slabou baterii, nejčastěji to zjistíme tak, že světla svítí o poznání slaběji, a automobil hůře startuje. Pokud máme štěstí, stačí pouze dolít destilovanou vodu, a automobil se nám podaří nastartovat. Následně se autobaterie dobije při běžném provozu. Pokud se nám nepodaří nastartovat, je potřeba sehnat někoho se startovacími kabely, případně auto nechat odtáhnout do servisu.