Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v kostce

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je povinné pro každé motorové vozidlo, jak na jeho pořízení?

Pojištění odpovědnosti je povinností v mnoha zemích světa, je proto důležité si ověřit, zda v zemi, kam se chystáte, tato povinnost existuje, či nikoliv.

  • V rámci Spojených států americký existují různé podmínky dle jednotlivých státních útvarů. USA však vyžadují pojištění odpovědnosti jak pro zranění, tak poškození majetku.
  • Podobně funguje pojištění také v Bangladéši. Zde je však problém s nízkým státem stanoveným limitem, který ani zdaleka nepokrývá následky dopravní nehody.
  • V Malajsii existují čtyři druhy pojištění podle samotného krytí, ze kterých si mohou řidiči vybírat.
  • Španělsko má podmínky podobné České republice, které vyžadují povinné ručení pro každé motorové vozidlo.
  • Rozdílný systém existuje v Jihoafrické republice. Zde je odváděná částka z výnosů na palivo do veřejného fondu, z tohoto fondu jsou posléze kryty škody z dopravních nehod.

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je povinným druhem pojištění, které má povinnost vyřídit každý majitel vozidla a to pro každé motorové vozidlo, kterého bude využíváno na pozemních komunikacích. V některých případech může být pojištění odpovědnosti označováno také jako povinné ručení. Povinnost tohoto pojištění se v české legislativě objevuje od roku 1932, za dřívějšího Československa. V současné době je povinné ve všech zemích Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru, nicméně každá země toto pojištění definuje vlastní legislativou.

Vyřízení povinného ručení

Povinné ručení je nutné vyřídit před tím, než bude motorového vozidla využívat a nezáleží na tom, zda stojí zaparkované na ulici nebo je ho využíváno pro krátké cesty. Bez povinného ručení vozidlo zkrátka nesmí na pozemní komunikace. Oproti dřívějším dobám, kdy bylo pojištění zřizováno využitím národních podniků (dnes státních podniků), si dnes může řidič zvolit pojišťovnu dle svého uvážení. Platné pojišťovny, které mohou poskytovat povinné ručení, je možné vyhledat využitím České kanceláře pojistitelů a to na jejich internetových stránkách.

Cena povinného ručení

Cena povinného ručení se odvozuje nejen od nabídky samotné pojišťovny, ale také podle dalších kritérií. Hlavním kritériem zůstává druh vozidla, pro které se chystáte pojištění z odpovědnosti provozu zařídit. Mezi kritéria další patří zejména následující: druh vozidla (osobní, nákladní, motocykl aj.), tovární značka a model motorového vozidla, objem válců (v centimetrech krychlových), výkon vozidla (v kW), rok výroby automobilu, ale také jeho využití (např. běžný provoz, taxislužba, půjčování vozu apod.). Nakonec jsou však důležité také informace o samotném řidiči, například zda se jedná o právnickou, nebo fyzickou osobu nebo zda je držitel vozidla pojistníkem, nebo nikoliv. Na základě těchto parametrů vám pojišťovna stanoví cenu i limit.

Krytí pojištění odpovědnosti

Pojištění z odpovědnosti existuje zejména pro ochranu třetích stran, které se mohou stát součástí dopravní nehody. Také z tohoto důvodu existuje několik kategorií, které povinné ručení pokrývá. Jedná se zejména o způsobenou škodu na zdraví nebo usmrcení druhé osoby následky dopravní nehody, vzniklou škodu způsobenou poškozením, ztrátou nebo zničením, ušlý zisk a náklady vynaložené na právní zastoupení. Krytí pojištění odpovědnosti nepokrývá škody na motorovém vozidle, které způsobilo dopravní nehodu.

Limity povinného ručení

Jelikož jsou náklady po dopravní nehodě často ve vysokých částkách, existuje určitá ochrana pro řidiče a to formou limitů. Limity jsou zákonem stanoveným minimem pro hodnotu povinného ručení. To je v zákoně č. 168/1999 Sb. (Zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou motorovým vozidlem) stanoveno na 35 milionů korun jak pro škodu na zdraví, tak majetku třetích osob způsobených dopravní nehodou. Všeobecně se však doporučuje vyhledat výrazně vyšší limit povinného ručení, jelikož úhrady mohou pokrývat nejen samotné hmotné škody, ale také zdravotní nebo právní výdaje nebo ušlý zisk (v případě, kdy poškozená osoba nemůže vykonávat své povolání následkem dopravní nehody).

Havarijní pojištění a zelená karta

Vaše vlastní škoda po způsobení dopravní nehody však není povinným ručením hrazena, proto je důležité si zajistit také pojištění pro ochranu vašeho vozidla a vašeho zdraví. Jednou z možností je havarijní pojištění, které není povinné a je tak na jednotlivci, zda si jej vyřídí. V mnoha případech jsou pojišťovnami nabízeny balíčky havarijního a povinného pojištění zároveň.

Posledním aspektem jsou zelené karty. Jedná se o jediný mezinárodně uznávaný doklad, který potvrzuje povinné ručení motorového vozidla a je platný v zemích, které jsou kódem vypsány na jeho přední straně. V případě, že je země přeškrtnuta, zelená karta v daném teritoriu neplatí.

Sdílet

Všechny články

Versicherungswechsel

Pojištění auta: kompletní přehled

Radce · Jiné
All car reimport & car import & car import USA to Germany

Dovoz aut ze zahraničí: postup a cena

Radce · Jiné
Probezeit

Auta od 15 let

Radce · Jiné
Zobrazit méně