Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
tesla-model-x-l-01.jpg

Tesla Model X

Tesla Model X v přehledu

Zde najdete obsáhlý přehled informací o automobilu Tesla Model X včetně nejdůležitějších charakteristik, typu motoru, výbavy a dalších důležitých informací o tomto modelu. Přečtěte si více

Nové od:
Použité od:
*Nejnižší cena na stránce AutoScout24 za poslední měsíc

Technické komponenty a podvozek sériově vyráběného roadsteru britské produkce v kombinaci s pohonem na elektromotor - s tímto konceptem se prezentovala kalifornská automobilka Tesla v roce 2006: Elektrická vozidla pro každodenní použití by se dala v současné době realizovat. Většina hlavních výrobců automobilů se do té doby neodvážila tohoto nováčka v automobilovém průmyslu s rizikovým kapitálem pocházejícího z internetové branže v technologii čistě elektrických pohonů následovat. Tesla zažila po prvním úspěchu svého roadsteru z roku 2011 i několik pádů. Tak musely být posunuty výrobní termíny a ani u sedanu z roku 2012 řady Model S se Tesla nedržela vždy plánu. S příchodem na newyorskou burzu NASDAQ dva roky předtím se z této začínající společnosti stal zavedený výrobce v automobilovém průmyslu. Souvislosti: Na základě pojetí bezemisních vozidel na elektrický pohon se společnosti ze Silicon Valley podařilo vybudovat výrobu ve velkém měřítku a postupně rozvíjet malou modelovou rodinu. S jejich elektromotory by měly mít Tesly dojezd malého vozu s konvenčním spalovacím motorem, nemělo by se tedy jednat zdaleka jen o modely specializovaného segmentu. V kategorii malých aut se ale Kaliforňané zpočátku nepohybovali. Po dvoumístném sportovním voze a sedmimístném sportovním sedanu automobilka pracovala na svém třetím stroji pod názvem Model X, který měl rozšířit program o crossover. Zvláštnost: Model X byl navržen jako pětidveřová verze s křídlovými zadními dveřmi.

Co se týče designu, inspiruje se Tesla při vývoji Modelu X u dodávek a SUV

Vývojem modelu X chtěl výrobce realizovat koncept, který propojuje prvky MPV, kupé a sportovních užitkových vozů (SUV). Co se týče rychlosti, měl být tento crossover schopen vyrovnat se vozidlům sportovní třídy. Od modelů tohoto segmentu inženýři také převzali dveřní konstrukci Modelu X, která se u sériově vyráběných vozů používá jen zřídka. Na zadní sedadla se cestující dostanou zadními střešními dveřmi, které se dají otevřít křídlovitě směrem nahoru. Přední dveře tohoto elektromobilu však byly navrženy pomocí tradiční konstrukce. Model X byl tedy jediným vozidlem na trhu, které bylo sériově vyrobeno s takovou kombinací dveří. Tato jedinečná vlastnost vůz opticky zvýraznila, ale také nabídla praktické využití, které se mělo ukázat v každodenním životě například při otevírání dveří v malém prostoru a také snadnějším přístupem k zadní části vozu.

Tesla vyrábí model X ve standardním sedmimístném provedení

S délkou jen něco málo přes pět metrů a šířkou asi dva metry se tento elektromobil od Tesly řady Model X podobal velkému SUV. Díky více než třímetrovému rozvoru bylo v tomto kalifornském crossoveru, podobně jako u SUV a MPV, k dispozici dostatek prostoru, včetně třetí řady v zadní části se dvěma samostatnými sedadly, takže mohl být Model X standardně nabízen jako sedmisedačková verze. Křídlové dveře, otvírané směrem vzhůru, umožnily široký vchod pro cestující v zadní části vozu. Kromě toho byl usnadněn přístup do třetí řady skrze druhou řadu sedadel připevněnou na kolejničkách, které se daly posunout libovolně dopředu a umožnily tak přístup k místům ve třetí řadě. Tím se měl Model X zapsat jako vůz pro rodiny s dětmi, pro které tento velký a flexibilní prostor dodávky nabídne odpovídající výhody.

Model X ukazuje tvář značky Tesla a linie ve stylu kupé

Jelikož byl prostorový koncept modelu X převzat přímo z MPV a SUV, soustředili se vývojáři při úpravě karoserie Tesla spíše na konstrukci kupé. Díky své dlouhé svažující se střešní linii podobné dvoudvéřovým modelům se tomuto 1,62 metru vysokému elektromobilu dostalo elegantního vzhledu, který se výrazně lišil od konvenčních dodávek a měl za úkol klást důraz na sportovní charakter modelů od Tesly. Přední design Modelu X ukazuje tvář značky, známou již od uvedení sedanu Model S výrobcem na trh. Tak dostal kalifornský crossover typický kulatý tvar těla s oválnou optikou klasické masky chladiče, která však byla u Modelu X uzavřena pevnou plastovou vložkou s chromovaným rámováním. Vzhledem k tomu, že byly elektromotory Tesla namontovány na nápravy a pod přední kapotou nepracovala žádná pohonná jednotka, nebyl běžný otvor chlazení nutný. Výhoda tohoto řešení: Prázdný prostor pod přední kapotou byl k dispozici jako dodatečný zavazadlový prostor. Při zadnímpohledu ukázal Model X se svou zužující se konstrukcí, velkými zadními dveřmi a difuzorem skvělou dynamiku, kterou si Tesla pro svůj crossover přála jako sportovní tečku.

Tesla Model X pohání dva elektromotory

I se svým výkonem by měl Model X potvrdit sportovní image firmy Tesla. Stejně jako u svého sportovního sedanu i u pohonu crossoveru vsadil výrobce na dva elektromotory, které byly namontovány na přední i zadní nápravě a rozdělovaly sílu na všechna čtyři kola. Díky tomuto konceptu má Model X trvalý pohon všech čtyř kol, který přinesl vozidlu při manipulaci a na kluzkém povrchu odpovídající výhody. Vzhledem k rychlé reakci elektromotorů se dá s tímto crossoverem dosáhnout vysokých hodnot zrychlení na úrovni vozidel s mnohem silnějšími spalovacími motory - zrychlení z nuly na 100 kilometrů za hodinu uvádí výrobce při zkušebním provozu něco méně než pět sekund.

Tesla Model X nabízí dva různé výkony baterie

V základní verzi Tesla vyrobila svůj model X s 60 kWh baterií namontovanou v podobě lithium-iontových článků naplocho na podvozku crossoveru. Ve variantě Performance se výkon tohoto elektromobilu kalifornské výroby zvýšil na 85 kWh. Tak by měl být Model X schopen zvládnout více než 400 kilometrů bezemisního provozu. Baterie se dá opětovně nabít za 20 minut až na 50 procent pomocí dobíjecích stanic Tesla. Trochu déle by trvalo nabíjení Modelu X pomocí konvenční elektrické zásuvky doma.