Přeskočit na hlavní obsah
AutoScout24 je Vám nyní z důvodu údržby k dispozici jen v omezeném rozsahu. Týká se to některých funkcí, např. kontaktování prodejců, přihlášení nebo správy Vašich vozidel k prodeji.
fiat-tipo-l-01.jpg

Fiat Tipo

Fiat Tipo v přehledu

Zde najdete obsáhlý přehled informací o automobilu Fiat Tipo včetně nejdůležitějších charakteristik, typu motoru, výbavy a dalších důležitých informací o tomto modelu. Přečtěte si více

Nové od:
Použité od:
*Nejnižší cena na stránce AutoScout24 za poslední měsíc

Původní Fiat Tipo

Při vyslovení názvu Fiat Tipo se řidičům (v závislosti na jejich stáří) mohou vybavit dvě různá auta. Dříve narození motoristé si nejspíše vzpomenou na prostorný a hranatý Fiat Tipo navržený italským automobilovým designérem Ercole Spadou a vyráběný mezi lety 1988 a 1995 v Itálii, Brazílii a Turecku. Na tento první Fiat Tipo narazíte při kupování ojetého automobilu celkem často.

Samotná automobilka Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino) byla založena roku 1899 v italském Turíně. Zakladatelem a prvním ředitelem společnosti se stal Giovanni Agnelli. V roce 1900 byla v Turíně otevřena první továrna Fiat, ve které na začátku pracovalo zhruba 300 zaměstnanců. V roce 1908 začal Fiat expandovat do zahraničí a v USA založil společnost Fiat Automobile Company. Automobily byly v té době samy o sobě poměrně vzácnou záležitostí, kterou si nemohl dovolit úplně každý, a automobily značky Fiat byly považovány za luxusní zboží a stály mnohem více peněz než auta amerických výrobců. Roku 1922 Fiat dostavěl legendární pětipatrovou továrnu Lingotto, na jejíž střeše se nachází unikátní futuristická testovací dráha - symbolem a ikonou italského automobilového průmyslu. Během druhé světové války bylo zničeno mnoho továren Fiatu, po válce se ale společnost opět postavila na nohy a zanedlouho začala znovu prosperovat. V současnosti je Fiat dceřinou společností italského koncernu Fiat Chrysler Automobies, která je sedmým největším výrobcem automobilů na světě.

Karoserie původního modelu Fiatu Tipo byla vyrobena z galvanizovaných panelů a aby se předešlo rezavění, byl automobil původně dostupný pouze jako pětidveřový hatchback. Fiat Tipo v roce 1989 získal ocenění Evropské auto roku. K dispozici byly verze vozu s benzínovými motory o objemu 1,1 l, 1,4 l, 1,6 l, 1,8 l, 1,8 l (16 válců), 2,0 l a 2,0 l (16 válců), případně s dieselovými motory o objemu 1,7 l a 1,9 l a dieselovým turbomotorem o objemu 1,9 l. Vybaven byl pětistupňovou manuální, nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Jeho nejvýkonnější verze s dvoulitrovým šestnáctiválcovým motorem dokázala jet rychlostí až 210 kilometrů za hodinu, což byl na svou dobu úctyhodný výkon.

Původní Fiat Tipo prošel v roce 1993 faceliftem. K původní nabídce přibyla třídveřová varianta a kromě kosmetických záležitostí byly vylepšeny také bezpečnostní prvky. Výroba Fiatu Tipo byla ukončena v roce 1995 a vůz nahradil třídveřový Fiat Bravo a pětidveřový Fiat Brava.

Nový Fiat Tipo

Na popularitu tohoto vozu, který si nejvíce oblíbili obyvatelé Brazílie, se italská automobilka Fiat rozhodla navázat v květnu roku 2015, když na Istanbul Motor Show představila nový čtyřdveřový sedan nižší střední třídy. Ten se začal prodávat v říjnu téhož roku a v roce 2016 se k sedanu přidaly také pětidveřové verze hatchback a kombi. Tento automobil, vyráběný v turecké továrně Tofaş, disponuje buďto čtyřválcovým benzinovým motorem T-Jet I4 o obsahu 1,4 litru, čtyřválcovým benzinovým motorem T-Jet I4 s obsahem 1,4 litru, 1,3 nebo 1,6litrovým dieselovým čtyřválcovým motorem Multijet, zvolit můžete také kombinace pohonu na benzin a LPG nebo CNG. Fiat Tipo je k dostání s pěti nebo šestistupňovou manuální převodovkou nebo s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Cenově by se Fiat Tipo dal zařadit mezi automobily nižší střední třídy - například vedle o něco dražší Škody Rapid nebo Peugeotu 301. Na autě je sice znát, že nepatří mezi nejdražší, nabízí však velmi dobrý poměr ceny a kvality. V roce 2016 dokonce Fiat Tipo vyhrál prestižní nezávislou anketu Autobest.

Při pohledu zvenčí Tipo působí atraktivně a dostatečně moderně a na první pohled byste nejspíše řekli, že jde o dražší vůz, než jakým Fiat Tipo opravdu je. Design ani jízdní vlastnosti ale navzdory nízké ceně rozhodně laciné nejsou. Přívětivým dojmem působí auto také zevnitř. Nabízí dostatek prostoru jak pro řidiče, tak pro pasažéry a jejich zavazadla.

Co na to říká konkurence?

Ačkoli v našich končinách sedany nižší střední třídy s tříprostorovou karoserií nepatří mezi nejprodávanější automobily, v kategoriích hatchbacků a kombíků to vypadá jinak. Konkurence je tedy i v této oblasti silná, což je pro zákazníky pozitivní - mají mnohem větší možnosti výběru. Které vozy nižší střední třídy stojí za úvahu, pokud zvažujete nákup (ať už ojetého nebo nového) Fiatu Tipo a hledáte jeho možné alternativy?

Silnou konkurencí je pro Fiat Tipo mimo jiné Volkswagen Golf, SEAT Leon, Škoda Octavia, Ford Focus nebo Peugeot 308.